Metroid Prime: Blast Ball
Blast Ball is een competitieve sport voor maximaal zes spelers en onderdeel van de basistraining voor de Federation Force. Spelers sturen hun Mechs door de arena en schieten op de bal met hun blasters. Het doel is om de bal binnen vijf minuten drie keer in het doel van de tegenstander te werken.
Metroid Prime: Blast Ball kan gespeeld worden door zes spelers tegelijk via Local Play of Download Play!** De razendsnelle gameplay en korte wedstrijden van Blast Ball zorgen voor een enorm toegankelijke multiplayer-ervaring. Als je liever alleen speelt, kun je ook van Blast Ball genieten in de singleplayer-stand, waarbij computergestuurde tegenstanders lege plaatsen in de teams opvullen.
Vuur korte, achtereenvolgende Power Shots om de bal te dribbelen, of laad een Charge Shot op om hem zo hard mogelijk weg te knallen! De bal reageert afhankelijk van waar je je schoten plaatst, dus richt voorzichtig met de bewegingsbesturing om nauwkeurig te passen en te schieten. Je zou bijvoorbeeld de onderkant van de bal kunnen raken om hem vervolgens met een enorme knal over de hoofden van het verdedigende team te schieten!
Bewust zijn van je omgeving, nauwkeurig richten en teamwork horen allemaal bij het leven van een Federation Force-soldaat - het gebruik van al deze vaardigheden in een hectische sport is een geweldige manier om soldaten in spe voor te bereiden op missies in het veld!
Het spel heeft overigens een duivelse draai: het doel van de tegenstander wordt kleiner wanneer je scoort, waardoor het veel moeilijker wordt om nog een keer te scoren. Je zult je schoten dan nog nauwkeuriger moeten richten en de bal precies goed moeten raken om nog een keer te scoren!
Power-ups voegen een extra laag strategie toe aan de actie! Gebruik het schild als je onder druk staat, of neem een adrenalinestoot om een razendsnelle en sterke tegenaanval in te zetten. Grijp de Eject-power-up om rivaliserende teamleden uit hun Mechs te gooien: als de tegenstander te voet is, is hij een paar seconden niet in staat om te verdedigen of terug te schieten, zodat je kunt profiteren van een open doel!
Doe mee aan een Versus-wedstrijd voor ongecompliceerde, competitieve Blast Ball-actie tegen vrienden en rivalen in de buurt. Versus-wedstrijden zijn altijd drie tegen drie, maar maak je geen zorgen als je niet genoeg spelers kunt vinden - eventuele lege plaatsen worden gewoon opgevuld door computergestuurde Mechs.
Trommel je vrienden op en werk samen in een team in de coöperatieve Challenge-stand, waarin je het opneemt tegen steeds moeilijkere computergestuurde teams in een reeks van vijf wedstrijden. Het is belangrijk om samen te werken als je wilt winnen! Je kunt vrij trainen in de Practice-stand tot je klaar bent om het op te nemen tegen de beste teams.
Je rang wordt weergegeven op je Blast Ball-profiel, zodat iedereen kan zien hoe goed je bent. Je zult hoogtepunten en dieptepunten bereiken terwijl je wedstrijden wint en verliest, en door goed te presteren kun je nieuwe verfbeurten vrijspelen om het uiterlijk van je Mech aan te passen.
Met de New Nintendo 3DS en New Nintendo 3DS XL kun je gebruikmaken van een alternatieve besturing waarbij je de ZL- en ZR-knoppen gebruikt om vijanden in het vizier te nemen of extra wapens te gebruiken, en de ingebouwde C-stick om te richten.