Dus ook al dacht je aanvankelijk dat je in Ocarina of Time alles al had gegeven, je kon er toch op voortborduren om tot Majora’s Mask te komen. Op dezelfde manier ben je op basis van Phantom Hourglass verdergegaan om Spirit Tracks te maken.
Dat klopt. Na het maken van Ocarina of Time zei Miyamoto “We kunnen hier nog wel meer mee doen, toch?” Ik voelde bij Spirit Tracks hoe die woorden weer kwamen bovendrijven.
Maar het was ons gelukt met Majora’s Mask. Dus zei ik: “Het gaat jullie ook vast wel lukken!” en “Het is een vervolg, dus kunnen jullie het vast snel voltooien, nietwaar?”
Iwamoto, bedoel je dat je producent je tot spoed aanspoorde door te zeggen “We hebben Majora’s Mask in een jaar voltooid, dus kom op, dan hoeft dit spel ook niet lang te duren.”?
Ik ben al sinds Ocarina of Time bij de Zelda-serie betrokken, maar ik had niet de leiding over Majora’s Mask. Dus wist ik niet hoe zwaar de ontwikkeling van dat spel werkelijk was geweest. Toen Aonuma zei “We kunnen hier nog wel meer mee doen, toch?”, raakte ik daarom ook niet van slag.
Je had de hele tijd al je best gedaan, dus zag je het als niet als een probleem om op dezelfde manier verder te gaan.
Precies. We dachten, “Als we nou eens een andere benadering kiezen dan in het vorige spel?” En zo kwamen we op het gebruik van de Phantom .
Met andere woorden, al voordat je werd gezegd, “We kunnen hier nog wel meer mee doen, toch?”, had je al een idee dat je graag wilde proberen.
Trouwens – en ik vraag dit omdat de geschiedenis de neiging heeft zichzelf te herhalen – was er aan het begin van de ontwikkeling ook weer onenigheid, zoals bij Majora’s Mask?