Iwata’s vorige afspraak loopt uit, dus komt hij wat later.
Wij weten het ook niet, maar misschien gaat het over de geschiedenis van Zelda-spellen voor draagbare spelsystemen.
Ik bedenk me ineens dat er aantekeningen van de ontwikkelaars staan in mijn strategiegids van Link’s Awakening. Weet je nog wat je er toen over had gezegd, Tezuka?
Dat verbaast me niets. (lacht) Over het verzinnen van personages voor Link’s Awakening, zei je dat je een wereld wilde scheppen die was geïnspireerd door Twin Peaks2 2Twin Peaks: Een tv-dramaserie die in Amerika werd uitgezonden van 1990 tot 1991. Hij werd in Japan uitgezonden in 1991.
Ik weet nog dat je dat zei, maar ik begreep toen niet helemaal wat je ermee bedoelde. Misschien kun je dat vandaag uitleggen.
Je liet je inspireren door Twin Peaks, maar er verschenen personages die op Mario en Luigi leken.
We keken terug op de Zelda-serie. We hadden het over van alles en nog wat, eigenlijk.
Goed, voor de tweede keer vandaag, en dat is uniek, zijn Tezuka en Nakago hier aanwezig. Ik heb echt met veel plezier geluisterd naar de oude verhalen tijdens de New Super Mario Bros. Wii sessie van Iwata Vraagt. Hopelijk heb ik daar niet als enige van genoten. (lacht) Toen ik hoorde dat die vuurbalken uit Super Mario Bros.3, ook al vroeg in de ontwikkeling van The Legend of Zelda4 waren gebruikt, had ik me absoluut voorgenomen om het hier nog even over te hebben als we Zelda bespraken. In december 2009 verschenen zowel Mario voor Wii en Zelda voor Nintendo DS . Het is nog nooit eerder gebeurd dat binnen een maand zowel een Mario als een Zelda verschijnt, dus wilde ik er een soort “Mario en Zelda-festival” van maken. Het is niet de gebruikelijke gang van zaken, maar ik wil jullie danken voor jullie komst. 3Super Mario Bros.: Een platformspel voor het Nintendo Entertainment System dat in 1987 in Europa werd uitgebracht. 4The Legend of Zelda: Een actie-avonturenspel dat in november 1987 in Europa werd uitgebracht.
Tezuka en Nakago, samen met Miyamoto stonden jullie bekend als de “Gouden Driehoek” of het “Kansai Manzai (komedie) Trio.” Met Miyamoto als hoofdontwerper, hebben jullie de eerste Zelda ontwikkeld terwijl jullie aan de eerste Super Mario Bros. werkten. Maar Miyamoto was niet zo diep betrokken bij Link’s Awakening, de eerste Zelda voor een draagbaar systeem, toch?
Tezuka, jij was de hoofdontwikkelaar van Zelda voor de Game Boy. Hoe begon de ontwikkeling?
Ik had eerder al aan A Link to the Past 5 gewerkt, daar werd ik bijgehaald toen de ontwikkeling al een eind was gevorderd. 5The Legend of Zelda: A Link to the Past: Een actie-avonturenspel voor de Super NES dat in Europa werd uitgebracht in september 1992.