Hoe zijn jullie gekomen tot de subtitel Daichi no Kiteki (dit is de Japanse subtitel van het spel, het betekent Treinfluit van de Wijde Wereld)”?
Die titel is gebaseerd op de voornaam van regisseur Daiki Iwamoto. Als je “Daichi no Kiteki” afkort, krijg je “Daiki”.
We waren het al snel eens over het woord “treinfluit”. Dat verwijst natuurlijk naar de fluit van de trein. En er zit ook weer zo’n typisch Zelda-instrument in het spel.
11 Panfluit – Eén van de oudste muziekinstrumenten ter wereld. Panfluiten worden meestal gemaakt van bamboe of hout. Je komt ze overal op de wereld tegen, maar tegenwoordig zijn vooral de panfluiten uit Roemenië en de Andes beroemd.
Daarom hebben we als subtitel ook “Panfluit van de...(iets)” overwogen, maar dat zou te lang zijn geweest. En daarbij, je kunt weliswaar een panfluit gebruiken, maar het is niet het voornaamste voorwerp in het spel. Daarbij, het woord “treinfluit” heeft direct betrekking op de trein, en een panfluit is natuurlijk ook een fluit. Dus het werkt twee kanten op.
Voordat we eruit waren, werd de subtitel “Spirit Tracks” gekozen voor de Noord-Amerikaanse en Europese edities. “Spirit” betekent “Geest”, dus namen we dat over en probeerden we “Treinfluit van de Geest”. Maar daardoor klonk het een beetje griezelig, alsof het over een spook ging. (Lacht) We maakten een vermakelijk spel over een trein die door open gebieden toerde, en daar vonden we die titel niet zo bij passen.
Toen we als team eenmaal voor de titel “Treinfluit van de Wijde Wereld” hadden gekozen, stuurden we een e-mail naar Miyamoto om te vragen wat hij ervan dacht. En hij antwoordde kort maar krachtig: “Ik vind het goed”.
“Ik vind het goed” is inderdaad een kort antwoord. Wat dacht je van die reactie?