Masuda-san, earlier you said that there was a game mechanic that didn’t fit into Pokémon Black Version and Pokémon White Version. What was that?
When you completed the game, you would get a sort of key. It was a mechanic by which you could unlock the other game. Then, because of that, when you played the second one, you would get a different experience.
By getting the key, your motivation for and experience in playing the game change.
Yes. We wanted to make a mechanic whereby after you played one game, you could play the other in a deeper way, such as with slightly stronger Pokémon appearing.
For example, if someone just can’t seem to complete the game, someone who is better at it could say, “I’ll help you out,” and use the key to change that world. The game world of Pokémon opening up that way fits the keyword of resonance perfectly. I had heard of that specification before the word resonance came up, though.
So just when you were thinking about making the theme resonance, you realised that the task Masuda-san had set fit that perfectly.
After Pokémon Black Version and Pokémon White Version, I think everyone on the staff was certain that we could develop the gameplay further. So when I had them plan it out, they came up with ideas extremely quickly.
Just like you couldn’t use the game mechanic that you had thought of, everyone thought that there were lots of elements and ideas left over unused in the foundation laid by Pokémon Black Version and Pokémon White Version, and that had been building up in the staff as a starting pool of energy.
And the story for Pokémon Black Version and Pokémon White Version left a lot of mysteries, so I suppose those making it wanted to supply answers, like, “I wonder what happened to that one guy later?”
But when making Pokémon Black Version and Pokémon White Version, you weren’t thinking about using anything leftover in a sequel, right?
Stories don’t always solve every mystery, but I suppose that as game makers you just can’t let them go. Unno-san, from your point of view, what was challenging aside from the Funfest Missions?
With regard to resonance and expanding the game world, it was , in which you make Pokémon movies. It was an idea that came from the whole planning staff but as a graphic designer, I had always wanted to broaden the game world of Pokémon in the main game with something aside from collecting Pokémon, battling, communicating and trading.