Na Mario Kart 64, verscheen Mario Kart: Super Circuit5 als eerste Mario Kart voor een portable systeem. Vervolgens verscheen Mario Kart: Double Dash!!6 met karts die elk twee coureurs konden dragen, voor de GameCube. Konno-san, jij hebt aan deze twee spellen niet meegewerkt. Waarom niet? 5 Mario Kart:Super Circuit: het derde spel in de serie. In september 2001 in Europa uitgebracht voor de Game Boy Advance. 6 Mario Kart:Double Dash!!: het vierde spel in de serie. In november 2003 in Europa uitgebracht voor de Nintendo GameCube.
Daar was niet echt een reden voor. In die tijd werkte ik veel met Second Party-ontwikkelaars, en ik was betrokken bij de ontwikkeling van Luigi’s Mansion7. 7 Luigi’s Mansion: een actiespel dat in Europa tegelijk met de GameCube werd uitgebracht in mei 2002.
Later besloten we Mario Kart DS8 te maken. Nadat je negen jaar bij Mario Kart vandaan was gebleven, ging je werken aan een volgend spel in de serie. 8 Mario Kart DS: het vijfde spel in de serie. In november 2005 in Europa uitgebracht voor de Nintendo DS.
Onze groep begon bijna tegelijkertijd aan de ontwikkeling van Nintendogs9 en Mario Kart DS. Ik was aanvankelijk producent van beide titels, maar Miyamoto-san wilde dat ik het werk meer zou overzien als regisseur, en dat anders de rest voor mijn rekening zou zijn! (Lacht.) 9 Nintendogs: een spel waarin je met puppies kunt communiceren. In oktober 2005 in Europa uitgebracht voor de Nintendo DS.
Elke titel had een eigen regisseur, dus zei ik bij mezelf, “Oké, vandaag is Mario Kart DS-dag, en morgen is Nintendogs-dag.” Maar soms wilde de regisseur van Mario Kart DS iets met me overleggen op een Nintendogs-dag. Ik vroeg hem in zo’n geval tot ’s avonds te wachten, en dan, als ik alle honden uit mijn hoofd had gejaagd, kwamen we bijeen om te overleggen. Als regisseur ben ik gewend aan één project tegelijk te werken. Dit was de eerste keer dat ik op hetzelfde moment bij verschillende projecten was betrokken, en dat was best een uitdaging. Ik kreeg gaandeweg meer begrip voor de positie van Miyamoto-san.
Dus zo begreep je voor de eerste keer hoe moeilijk het is om Miyamoto-san te zijn. Waarschijnlijk was dat ook de reden dat hij je tegelijk aan twee projecten liet werken.
Dat klopt. We wilden de Wi-Fi-technologie gebruiken om de sprong van races voor vier personen uit Mario Kart 64 te maken naar races met acht personen.
Konno-san is één van de voornaamste online gamers binnen het bedrijf. Ik liet je deelnemen aan besprekingen die we hielden met vertegenwoordigers van de verschillende afdelingen over de ontwikkeling van de Nintendo Wi-Fi Connection.
Maar in die tijd kwam het me wel duidelijk ter ore. Kwam je kennis als online gamer niet goed van pas bij het opstarten van de Wi-Fi Connection?