We zijn net in sneltreinvaart door de geschiedenis van Mario Kart gegaan. Nu is het tijd om het over de Wii-versie te hebben. Je zou kunnen stellen dat de grootste verandering van Mario Kart Wii schuilt in het Wii Wheel. Ashida-san, zou jij iets kunnen zeggen over de totstandkoming van het Wii Wheel?
Volgens mij begon het allemaal tegen het eind van 2006. Ik kreeg plotseling een intern telefoontje van Konno-san. Hij vertelde me erover te denken een stuurwiel te maken.
Had je verwacht dat je zo snel na de lancering van de Wii gevraagd zou worden om een stuurwiel te maken?
We hadden vanaf het begin al plannen voor de Wii Zapper11 en er was ook wel eens een stuurwiel genoemd, maar niemand had het ooit over het maken van prototypes gehad. 11 Wii Zapper: een accessoire waarin de Wii-afstandsbediening en Nunchuk bevestigd kunnen worden. Werd in december 2007 uitgebracht in Europa.
Een stuurwiel is zo gemakkelijk te begrijpen. Bijna iedereen heeft wel eens een soort stuurwiel gebruikt. Kinderen rijden bijvoorbeeld al in trapauto’s, terwijl veel mensen ook wel eens echte karts hebben bestuurd. Iedereen weet dat hij het wiel naar rechts moet draaien om naar rechts te gaan. Daarnaast wilde ik voor de verandering wel eens een product maken dat in een grote doos werd geleverd! (Lacht!)
Ik weet niet wat je bedoel met “voor de verandering”. We hadden net Wii Fit uitgebracht! (Lacht.) (Wii Fit is in december 2007 in Japan uitgebracht. De Europese release is gepland in april 2008.)
Aan het begin van 2007, net na de release van de Wii, had ik mijn handen vol aan een vroege versie van Mario Kart Wii. Konno-san had helemaal in zijn eentje al een stuurwiel voorbereid. Hij bood plaats aan de Wii-afstandsbediening en was klaar voor gebruik. Ik beleefde een heel nieuwe vorm van spelbesturing en dacht instinctief “Dit zou wel eens kunnen werken!”. Natuurlijk zijn er al een tijdje een heleboel stuurwielachtige accessoires op de markt.
Maar het Wii Wheel is anders, omdat de stuurkolom ontbreekt. Het wiel wordt in de lucht gebruikt. Het is superlicht, en toen ik het probeerde, voelde het echt goed aan. Bij een complex product, is het vaak moeilijk om een beeld te krijgen van het uiteindelijke ontwerp. Maar in dit geval kostte het geen enkele moeite om je het ontwerp voor te stellen. We hebben verschillende prototypes gemaakt, en ik heb ze vandaag meegebracht.
Sommige mensen vinden het stuur op het eerste gezicht misschien wat klein, maar nu ik deze zie, begrijp ik dat het stuur al sinds het eerste prototype klein is geweest.
We maakten deze omdat we probeerden uit te vinden waar we de Wii-afstandsbediening het best konden plaatsen. Het is nogal een vreemd ontwerp, hè? (Lacht.) Maar door deze modellen te maken, ontdekten we met welke vingers ze het beste vastgehouden konden worden. We wisten toen nog niet of de B-knop ook gebruikt zou worden, dus is de achterkant leeg. We bekeken ook sturen van echte karts, en zagen dat tegenwoordig meestal geen ronde maar vierkante sturen gebruikt worden. Dus maakten we deze.
Juist. Aan de achterkant zit een gat, zodat je de B-knop kunt gebruiken. En omdat je soms ook het Wii-menu moet bedienen, hebben we een venstertje gemaakt voor de aanwijsfunctie.