Tijdens het proces van vallen en opstaan bij het vervaardigen van het Wii Wheel, waren er veel mensen die het vasthielden en commentaar gaven. Is je nog iets bijzonder bijgebleven van dat proces?
Tijdens de opnames, realiseerden we ons dat het goed was als de stemacteurs daadwerkelijk het spel zouden spelen.
De dag nadat we het Wii Wheel naar een van onze buitenlandse vestigingen stuurden, kregen we van hen een email met de vraag of we het spel geschikt konden maken voor de GameCube-controller. Ze wilden ook weten hoe de besturing van drifts en mini-turbo’s zou werken.
Ik vertelde ze dat ze zich geen zorgen hoefden te maken, want we hadden natuurlijk al vroeg besloten om ook de GameCube-controller te ondersteunen. En als ze eenmaal het Wii Wheel zouden gebruiken, zouden ze zien hoe goed het werkte.
Absoluut. Daarom besloten we om op de verpakking personages te tonen die het Wii Wheel vasthouden. We willen echt dat mensen die conventionele controllers als ingewikkeld beschouwen het eens proberen. Toen ik Mario Kart DS maakte, wilden mijn ouders proberen het samen met hun kleinkind te spelen, maar de richtingsknop maakte dit te moeilijk voor ze. Ze zeiden steeds “Dit is moeilijk!”. Dat vond ik echt een gemiste kans… Hierdoor was ik mij echt bewust dat we het spel nog gebruiksvriendelijker moesten maken. Vanuit dat perspectief is het Wii Wheel perfect voor een breed publiek.
Maar mensen die zijn gewend aan conventionele controllers zullen de GameCube-controller of Traditionele Controller gebruiken om wedstrijden te winnen of goede tijden neer te zetten, denk je niet?
Ja, dus hebben we daar iets op bedacht. Er is een stimulans om het Wii Wheel te gebruiken. Bij tegenstanders die je niet kent, en ook in het klassement, verschijnt een icoontje van het Wii Wheel aan de rechterkant van de naam van de speler die dit stuurwiel gebruikt.
Als iemand met de GameCube-controller wordt gepasseerd door iemand met het Wii Wheel-icoontje, voelen ze zich natuurlijk dubbel gepasseerd. Maar net als bij de wedstrijden om Mii-personages te maken, waar het aantal gezichtsonderdelen beperkt is, is het juist leuk om met begrenzingen te spelen. Als je plezier hebt met het Wii Wheel, geeft dit extra voldoening en aanzien.
We hebben heel wat uren besteed aan het testen van het spel. Sommige medewerkers gebruiken alleen maar het Wii Wheel om te spelen, en deze zijn behoorlijk hoog gestegen in het klassement. En als je het stuurwiel blijft gebruiken, wacht je een kleine verrassing. Het icoontje van het stuur is eerst wit, maar wordt later goudkleurig. We noemen dat het ‘Golden Wheel’.
En als je probeert vals te spelen door een andere Controller te gebruiken, wordt het icoontje weer wit van kleur. Maar goed, hoewel het Wii Wheel de belangrijkste attractie lijkt, geldt dit net zo goed voor de motorfietsen.