Goed, we springen een beetje van de hak op de tak, maar hoe kwamen jullie op het idee om drie games te maken?
Om eerlijk te zijn dachten we bij de ontwikkeling van Awakening dat het de laatste in de reeks zou worden.
Hatano (Shinji)28, het hoofd van de afdeling Sales, zei: "De Fire Emblem-reeks verkoopt niet genoeg, dus dit wordt de laatste." En het team zei: "Dit wordt de laatste, dus laten we er alles in stoppen zodat we niks hoeven te betreuren." Vervolgens hadden we een lange lijst met allerlei dingen, "Ik wil dit doen" en "Ik wil dit doen", en het resultaat was Awakening.28. Shinji Hatano: Nintendo’s voormalige managing director en hoofd van de afdeling Sales.
We waren in staat om een grote comeback te maken. Het werd de best verkochte game in de Fire Emblem-reeks in het buitenland.
Dat klopt. En toen zong Hatano een heel ander deuntje. "Wanneer komt de volgende uit?"
We zeiden: "Huh? Ik dacht dat dit de laatste zou zijn?" En hij zei: "Natuurlijk. Zo werkt Sales. Als iets goed verkoopt, vragen we om een nieuw deel." Dus toen spraken we met iedereen bij Intelligent Systems en zeiden: "Dus, nu moeten we opschieten en het volgende deel maken."
Dat klopt. We hadden al onze ideeën verbruikt, dus we dachten: wat nu? We begonnen snel met het bedenken van nieuwe plannen, maar iedereen had zichzelf helemaal uitgeput, dus we konden geen ideeën bedenken die echt indruk maakten. En toen herinnerde ik me iets, en ik zei tegen Maeda:"O ja, er was nog één ding wat ik graag had willen doen."
In de eerste Fire Emblem-game29 moest je een keuze maken tussen Arran of Samson30, afhankelijk van welk dorp je bezocht. Maar het verhaal bleef hetzelfde, ongeacht het personage dat je koos. Toen ik zei: "Wat jammer, ik zou willen dat er iets veranderde", zei mijn superieur: "Dat kan niet, we hebben maar een beperkte geheugencapaciteit."29. De eerste Fire Emblem-game: Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light. Een strategische RPG die alleen in Japan is uitgebracht voor de NES in april 1990.30. Arran en Samson: personages uit de eerste game in de reeks. Arran is een Paladin en Samson is een Hero. Je kunt er slechts één als bondgenoot kiezen.
Ik weet nog hoe onbeduidend het toen voelde, en ik zei: "Maeda, zou je niet eens een game willen spelen waarin je kon zien wat er gebeurde als je partij koos voor de andere kant? Dat wil ik proberen!"
En toen dacht ik: als we ze apart verkopen31, kunnen mensen lol hebben met het kiezen welke ze willen hebben en zich afvragen: welke zal ik halen? Ik was erg enthousiast toen ik het er met Maeda over had, zo van: "Dat wil ik heel graag doen!" en hij zei: "Wacht eventjes." Een paar dagen later kwam hij langs en zei: "Yamagami, ik ben het helemaal met je eens dat we twee games moeten maken – zoiets als: sluit je je aan bij koninkrijk A of koninkrijk B? – maar ik vind dat je ook moet kunnen besluiten om je nergens bij aan te sluiten. Dus ik wil er drie doen."31. Apart verkopen: in Japan worden er twee versies van de game uitgebracht. Meer informatie over hoe de drie verhaallijnen beschikbaar worden gemaakt in Europa, wordt later in 2015 bekendgemaakt.