Dus hoewel de vorige game, Awakening, veel goede recensies heeft ontvangen, waren sommige mensen niet tevreden met het verhaal.
Inderdaad. De gameplay en de graphics werden erg positief ontvangen, maar sommige mensen hadden gewild dat we iets verder waren gegaan met het verhaal.
Omdat we de toon van het verhaal hadden veranderd voor Awakening, kregen we veel positieve recensies van nieuwe spelers van de reeks. Aan de andere kant liet het verhaal te wensen over voor onze fans die de voorgaande games speelden, omdat ze een dieper en complexer verhaal wilden.
We hebben al die meningen ter harte genomen en begonnen te werken aan een verhaal waar iedereen tevreden mee zou zijn. Maar toen besloten we om er drie tegelijk te maken.
Jullie vonden het niet genoeg om alleen de kwaliteit van het verhaal te verbeteren. Uiteindelijk moesten jullie drie verhaallijnen schrijven. Dat is veel werk.
Inderdaad. Het is al moeilijk genoeg om drie games te maken, maar het zou onmogelijk zijn om zelf drie verhaallijnen te schrijven. Dus we gingen kijken of we iemand konden bedenken aan wie we het verhaal konden uitbesteden. We hebben binnen de gamesindustrie gezocht, maar konden geen geschikt persoon vinden. Dus toen vroegen we ons af of er iemand buiten de gamesindustrie was die goede verhaallijnen heeft geschreven in andere vakgebieden, zoals geschreven werk of films. En opeens zei Maeda "Wat dacht je van Shin Kibayashi?"
Dat klopt. Ik zei tegen iedereen, "Er is een man genaamd Shin Kibayashi", en in het begin was iedereen stil.
Maar volgens mij zijn er weinig mensen in Japan die nog nooit iets van Kibayashi's werk hebben gezien.
Dat klopt. Sommigen zeiden: "Kibayashi... bedoel je Captain Kibayashi uit MMR22? Bestaat die echt?" (lacht)22. MMR: MMR Mystery Magazine Chousa Han. Een Japanse manga-reeks die onregelmatig verscheen in Weekly Shonen Magazine van 1990 tot 1999. De hoofdrol in de manga was weggelegd voor de MMR, ofwel Magazine Mysterie Chousa Han, een groep bestaande uit redacteurs van Weekly Shonen Magazine die samenwerkten om paranormale zaken op te lossen. De leden van de MMR waren gebaseerd op echte redacteurs, en de leider was gebaseerd op Shin Kibayashi. Kibayashi’s personage had een IQ van 170, kan drie talen spreken en brengt alle paranormale fenomenen in verband met de ondergang van de mensheid en de voorspellingen van Nostradamus.
En Kibayashi heeft zoveel pseudoniemen die hij voor verschillende werken gebruikt. Zo schreef hij Kindaichi Case Files bijvoorbeeld onder de naam Seimaru Amagi.
Dus Maeda noemde wat werk op van Kibayashi, en iedereen sloeg steil achterover en zei: "W-wat zeg je nou!?"23 (lacht)23. "W-wat zeg je nou!?": een bekende kreet uit MMR Magazine Mystery Chousa Han.
Hij is geen deel van de gamesindustrie, en hij heeft het druk met vervolgverhalen, dus het is vast niet makkelijk om contact met hem op te nemen.