Hmm… To be honest, I don’t really know. Sorry! (laughs)
A lot of people have analysed and can talk about themselves, but not many will just come out and say they don’t know. (laughs)
But talking to you today gave me a strong feeling that that’s just the way you are. And that includes how you make games by reflecting on your experiences as you make decisions, and how that process continues to grow.
I get help from luck. I really am blessed by the people and environment around me. Even after that problem with Resident Evil 2, I struggled with Viewtiful Joe and Okami29, and spent a lot of time on trial and error. I only found the correct answers because of that environment.29. Okami: An action-adventure game released in Japan by Capcom in April 2006 and in Europe in February 2007. At the time, Kamiya-san was involved in development as a director at Capcom’s subsidiary Clover Studio Co., Ltd. The Wii version was released in Europe in June 2008.
When you find the right answer, is it like you’re testing various things and all of a sudden you think, “Aha! That’s it!”
Yes. For example, at the beginning of developing Okami, we were using realistic graphics. I was born in Nagano Prefecture, so I wanted to make a refreshing game that soothes the soul. But if you set it in the vast outdoors, you want to run through it, right? Then you need massive stages and the density of content inevitably thins out.
Just then, one of the staff members drew the design for Amaterasu30, the main character, in a Japanese ink-wash style with a brush-like effect. When I saw that, it struck me as a fitting approach to do it all in the style of Japanese art.30. Amaterasu: The main character of Okami. Amaterasu is the goddess of the sun who takes the form of a white wolf.
Representing nature in a Japanese style was unusual, so it was very refreshing. Then I told (Atsushi) Inaba-san31, the producer, that I wanted to drastically change it, and then I took the plunge and did it. But after that, I still couldn’t decide what kind of game I wanted it to be.31. Atsushi Inaba: Producer, PlatinumGames Inc. He produced The Wonderful 101, having become a producer after joining Capcom as a programmer. At Clover Studio while Okami was in development, Inaba-san was president and CEO.
That process is like the one Animal Crossing32 went through. We wandered around with Animal Crossing quite a lot, with a ton of trial and error, before it reached its current form.32. Animal Crossing: A communication game released in Japan for the Nintendo 64 system in April 2001. The game was later released on Nintendo GameCube in Europe in September 2004.
It looks heartwarming, but development of the first one was quite a struggle. (laughs)
It was just like that for us, too! (laughs) Then one day, unable to watch any more, Inaba-san blew up and said, “What are you going to do about this game?!” Of course, we’d been thinking about it up until then, but it had stalled. That was just before a three-day weekend, so about ten core staff members got together and concentrated on it during the break.