It sounds like you played a lot of arcade games too.
In those days, when people who were into video games heard about a new game in the next town, they were so passionate that they would travel a good distance to play it.
On the topic of my junior high days, the arcade in front of the station was out of the school district, so there was a school regulation against kids going on their own. If you wanted to play video games, the only place was a small corner at a batting centre near school, but it cost 100 yen per play, whereas it was only 50 yen at the arcade.
That’s a big difference! (laughs) Did you wonder whether you should obey school rules and pay 100 yen or take a risk to pay only 50?
Yeah. At first, everyone went to the batting centre. But in my second year of junior high, a transfer student named Machida-kun came. Macchi (Machida-kun’s nickname) came from the city and was a little sophisticated.
And just at that time, I heard that the batting centre got Dragon Buster19. My friends and I made plans to go play it on Saturday. I asked Macchi if he would like to come too, and – like it was nothing special – he responded, “The batting centre’s expensive, so let’s go to the arcade.” That really created a stir.19. Dragon Buster: An action arcade game released by Namco Limited (now Namco Bandai Games Inc.) in January 1985. The Famicom version appeared in January 1987.
At the time, arcades seemed like places where troublemakers hung out. That’s why everyone was shocked, but we were also intrigued by that air of “badness”. So we asked Macchi to take us to the arcade he’d been going to.
Oh, he had his familiar arcade in your town? It’s more like you were the transfer student! (laughs)
He must have been going fairly often since he arrived. I was nervous and went to the arcade where Macchi usually went. I wasn’t sure which game to play as we watched the attract mode20. They may have only cost 50 yen, but my allowance was precious, so I watched others play, ran simulations in my head, and gave it careful consideration so I wouldn’t regret spending the money.20. Attract mode: Images of gameplay that show while the game is not being played.
What I played first was Road Fighter21, which had the easiest rules to understand. That was the first coin I used at the arcade. I played that once and went home, but after that, every Saturday was video arcade day.21. Road Fighter: A racing game developed by Konami Corporation that appeared in Japanese arcades in 1984. The courses are displayed from an overhead point of view, and players control cars that race along fast-scrolling roads, avoiding opponent vehicles and obstacles in an effort to reach the goal before running out of fuel.