Hmm… Eerlijk gezegd, heb ik geen idee. Sorry! (lacht)
Veel mensen analyseren zichzelf en praten over zichzelf. Niet veel mensen zeggen gewoon dat ze het niet weten. (lacht)
Ik heb ook vaak mazzel. Ik heb echt geluk met de mensen om me heen en de omgeving waarin ik werk. Na de problemen met Resident Evil 2, heb ik net zo hard geworsteld met Viewtiful Joe en Okami29. Het vallen en opstaan heeft toen veel tijd gekost. Ik heb de juiste antwoorden alleen maar kunnen vinden door de omgeving waarin ik werk.29. Okami: Een actie-avonturenspel dat door Capcom in april 2006 in Japan is uitgebracht. Dit spel verscheen in februari 2007 in Europa. In die tijd werkte Kamiya als regisseur bij Capcoms zusterbedrijf Clover Studio Co., Ltd. De Wii-versie verscheen in juni 2008 in Europa.
Om het juiste antwoord te vinden, test je allerlei dingen, totdat je op een gegeven moment denkt, “Aha! Dit is het!”
Ja. Bij de ontwikkeling van Okami, gebruikten we in het begin bijvoorbeeld realistische beelden. Ik ben geboren in de prefectuur Nagano, dus wilde ik een verfrissend spel maken, een soort weldaad voor de ziel. Maar als het spel in weidse, natuurlijke omgevingen plaatsvindt, wil je er ook doorheen rennen, nietwaar? Dan heb je dus enorme omgevingen nodig, waardoor de dichtheid aan content onvermijdelijk afneemt.
Precies op dat moment, tekende één van de teamleden het ontwerp voor Amaterasu30, het hoofdpersonage, in een Japanse tekenstijl met zwarte inkt, waarin de penseelstroken zichtbaar zijn. Toen ik dat zag, kwam ik opeens op het idee om de vormgeving van het hele spel in deze Japanse stijl te doen.30. Amaterasu: Het hoofdpersonage van Okami. Amaterasu is de godin van de zon die de vorm aanneemt van een witte wolf.
Het was niet gebruikelijk om de natuur in een Japanse stijl te tekenen, dus dat werkte verfrissend. Toen zei ik tegen de producer (Atsushi) Inaba31 dat ik het spel ingrijpend wilde veranderen, en dat hebben we toen ook gedaan. Maar vervolgens wist ik nog steeds niet goed wat voor spel het moest worden.31. Atsushi Inaba: Producer, PlatinumGames Inc. Hij produceerde The Wonderful 101. Inaba is bij Capcom begonnen als programmeur, en werd later producer. Toen Okami in ontwikkeling was bij Clover Studio, was Inaba daar directeur en CEO.
Dat lijkt op het ontwikkelproces van Animal Crossing32. We hebben veel verschillende dingen met Animal Crossing geprobeerd. Pas na veel vallen en opstaan heeft het zijn huidige vorm gekregen.32. Animal Crossing: Een communicatiespel voor het Nintendo 64-systeem dat in april 2001 in Japan is verschenen. De Nintendo GameCube-versie van het spel verscheen in september 2004 in Europa.
Het spel ziet er vredig uit, maar tijdens de ontwikkeling ervan is er heel wat strijd geleverd. (lacht)
Zo was het voor ons ook! (lacht) Op een dag kon Inaba het niet meer aanzien. Hij werd boos en zei “Wat ga je nou met dit spel doen?” Daar hadden we natuurlijk al veel over nagedacht, maar zonder voortgang te boeken. We zaten toen vlak voor een weekend van drie dagen, dus kwamen we in dat weekend met ongeveer tien van de belangrijkste teamleden bij elkaar om dit probleem op te lossen.