Bedankt voor jullie komst vandaag.
Vandaag heb ik de ontwikkelaars bij me verzameld die betrokken zijn bij Star Fox 64 3D. Dylan-san, wil jij jezelf even voorstellen?
Natuurlijk. Ik ben Dylan van Q-Games1. Ik heb tien jaar geleden een bedrijf opgericht in Kyoto. We spoelen even vooruit naar nu en ik ben de regisseur van Star Fox 64 3D. Daarvoor heb ik Star Fox Command 2 gemaakt. 1. Q-Games, Ltd. is een videogameontwikkelaar die in 2001 werd opgericht door Dylan Cuthbert en anderen. Hoofdkantoor: Kyoto. Het bedrijf ontwikkelde Star Fox Command voor het Nintendo DS-systeem en heeft ook Nintendo DSiWare-software ontwikkeld als Digidrive, Trajectile, Starship Defence en X-Scape. (Noot van de redacteur: in Europa verschenen deze titels respectievelijk als Art Style: Intersect, Reflect Missile, Starship Patrol en 3D Space Tank.) 2. Star Fox Command is een strategisch 3D-schietspel dat in augustus 2006 in Japan werd uitgebracht voor het Nintendo DS-systeem.(Noot van de redacteur: Dylan Cuthbert sprak tijdens dit interview Japans. Zijn uitspraken zijn door Nintendo in het Nederlands vertaald.)
Als we iets teruggaan, was je ook betrokken bij de ontwikkeling van de oorspronkelijke Star Fox3 voor het Super Famicom-systeem. 3. Star Fox is een schietspel dat in 1993 werd uitgebracht voor het Super Famicom-systeem. Het was het eerste spel in de Star Fox-serie en werd in Europa uitgebracht onder de titel Starwing .
Dat klopt. Als we nog verder teruggaan, tot zo’n twintig jaar geleden, kwam ik voor het eerst van Engeland naar Japan.
Ik was achttien. Ik weet nog dat ik Miyamoto-san vroeg hoe oud hij was. En nu ben ik opeens ongeveer net zo oud als hij toen.
Ja (lacht). De eerste keer dat ik naar Kyoto kwam, bleef ik hier maar één week, maar het was heel erg interessant.
O, je bedoelt X .4 4. X is een 3D-actieschietspel dat in mei 1992 in Japan werd uitgebracht voor het Game Boy-systeem. Het is nooit uitgekomen in Europa.
Dat klopt. Ik had de leiding over de ontwikkeling van X. Ik werkte voor een bedrijf dat Argonaut Software5 heette en kwam bij Nintendo een 3D-engine laten zien waar ik hard aan had gewerkt. Ik kwam hier samen met een collega. Toen ze ons in de vergaderruimte lieten, kwamen er iets van dertig mensen achter elkaar naar binnen lopen, allemaal in Nintendo-uniformen gehuld. Ik dacht: “O, o…” (Lacht.) 5. Argonaut Software Ltd. is een Britse videogameontwikkelaar die een 3D-engine heeft ontwikkeld. Tegenwoordig heet het bedrijf Argonaut Games PLC.(Allen lachen.)
Maar mijn indruk van Japan en zeker van deze stad, Kyoto, was geweldig. Het paste bij me en ik bedacht dat ik in Japan wilde werken.
De mensen waren geweldig. Iedereen bij Nintendo was vriendelijk. Tijdens die ene week aten we samen in allerlei restaurants. Voor mij als achttienjarige was dat heel leuk.
Dus je hoorde iedere dag interessante dingen en dacht: “Ik wou dat ik in een stad als deze zou kunnen werken.”