HeartGold and SoulSilver which we are discussing today are remakes of Pokémon Gold and Silver. Previously, you also remade Red and Green, didn’t you?
Yes, they were remade as FireRed and LeafGreen17. So this makes HeartGold and SoulSilver the second time in the Pokémon series that we’ve released remakes. 17 and were released for the Game Boy Advance in Japan on 29th January 2004 and were remakes of Red and Green with a whole host of additional features.
At the time of FireRed and LeafGreen, I remember thinking that while these were great titles for people new to Pokémon, at the same time, it wouldn't do for them to be identical to the old titles now that the hardware had changed to the Game Boy Advance18. That’s why I went to show you the Wireless Adapter19 which had just been completed. Basically, my intention was to put the hard sell on you. 18The Game Boy Advance was the next console in the series after the Game Boy Color and was released in Japan on 21st March 2001. 19The Wireless Adapter was an accessory for the Game Boy Advance which allowed multiplayer wireless play. It was released packaged with Pokémon FireRed and LeafGreen in Japan on 29th January 2004.
I thought that I simply had to show this to Ishihara-san, the "King of Portable Toys".
At the time, I was asking really obvious questions like: “So ‘wireless’ means you’re getting rid of the wires, right?” (laughs)
Well, we’d put together Pokémon with this kind of analogue idea of trading Pokémon by connecting consoles with the link cable. I fired all sorts of questions at you like “What kinds of things will this make possible?” and “How far apart can you be and it will still work?” In the end, I grasped the innovative nature of the Wireless Adapter and remember thinking: "The power of science is staggering!" (laughs)
“The power of science is staggering!” That’s the very first line you hear in Red and Green, isn’t it? (laughs) Anyway, because you responded so positively to the Wireless Adapter, we got Game Freak to check it out.
Yes, that’s right. At that time, we conducted trials to see from what distance the wireless signal could be picked up and Game Freak staff would leave the meeting room saying: "Look! It's still connected!" (laughs)
It was great fun to witness those scenes of everyone trying it out. It really did turn into a gathering of people all saying: “The power of science is staggering!” (laughs) But I think that being able to really sense the possibilities of wireless technology led us to the Nintendo DS we have today.
Later on, the developers of the hardware told me candidly that at first they thought we were crazy to sell something that costly bundled together with software. But they also said that the experience they gained with wireless technology proved incredibly valuable when it came time to work on the Nintendo DS.
In fact, the Wireless Adapter meant that even just trading Pokémon felt really fresh and completely different from how it had been up to then.