Inaba-san, what was Irem making when you were there?
Before release, you actually place the game in a video arcade to see how people react.
Absolutely. That experience was when I realised the importance of valuing the players.
Yes. Recently, we’ve become an Internet society, so you can get all kinds of opinions, but in the arcade age, we had raw experiences like that, so we feel from the bottom of our heart that making games is work directly related to the players.
On the Internet, you can see words that people have consciously formulated, but in an arcade location test, you received all kinds of responses, including some that the players themselves were not even aware of.
Back then, if you didn’t know the whole machine, you couldn’t make a game. Now, when it comes to home consoles, it’s almost impossible to understand it all, but I was very fortunate back then in that you could understand the whole structure in developing a game. Later on, the company’s game business shrunk and I spent some time at a different game company, but then Capcom started recruiting developers for Resident Evil16.16. Resident Evil: A horror, action-adventure game directed by Shinji Mikami and released by Capcom in August 1996.
After the second one came out. Capcom tried to make something even bigger, but they didn’t have enough people.
I applied and went for an interview. They said that I might be assigned a project other than Resident Evil and asked if that would be all right. Of course, if you want the job, you say, “I’ll work hard with whatever team I’m assigned,” but I said, “No.”
I really wanted to work on Resident Evil pretty badly, so I said, “I don’t want to be on any other team.”
Yeah! (laughs wryly) What with one thing and another, I was never on the Resident Evil team. I entered Capcom and worked as a programmer at first. But one time, they decided to reconsider the whole internal organisation of the company and everyone’s placement changed. At that time, Shinji Mikami-san17 who was my boss at the time suddenly asked if I wanted to try being a producer. I had thought for quite some time that I wanted to oversee a whole project.17. Shinji Mikami: Former Department Manager, Development Department 4 at Capcom. He directed and produced the Resident Evil series until the fourth instalment. At present, he is the Executive Producer at the game planning and development studio Tango Gameworks.
Even if you consider your previous work experience, it wasn’t a very long career.