Inaba-san, waar werkte Irem aan toen je daar was?
Speelhalspellen. In tegenstelling tot spellen voor thuis, worden speelhalspellen getest op locatie.
Absoluut. Door die ervaring realiseerde ik me hoe belangrijk het is je bewust te zijn van de waarde van de spelers.
Ja. In de laatste tijd zijn we een internetsamenleving geworden, dus heb je nu toegang tot allerlei soorten meningen, maar in de tijd van de speelhallen hadden we dat soort rauwe ervaringen en voelden we tot diep in onze harten dat het maken van spellen direct gerelateerd is aan de spelers.
Op het internet zie je vaak woorden die heel bewust zijn geformuleerd door mensen, maar in een locatietest in een speelhal, ontving je allerlei soorten feedback, waaronder het soort feedback waar de spelers zichzelf niet eens bewust van waren.
In die tijd kon je geen spel maken als je de hele machine niet kende. Nu is het bijna onmogelijk om het allemaal te begrijpen, als het op videospelsystemen voor thuis aankomt. Maar ik had toen het geluk dat je in die tijd de complete structuur van spelontwikkeling kon bevatten. Later liepen de inkomsten van het bedrijf terug en bracht ik wat tijd door bij een ander spellenbedrijf, maar toen begon Capcom met het rekruteren van ontwikkelaars voor Resident Evil16.16. Resident Evil: een actie-avonturenspel met horrorthema, geregisseerd door Shinji Mikami en door Capcom uitgebracht in augustus 1996.
Nadat het tweede spel was uitgekomen. Capcom probeerde iets nog groters te maken, maar ze hadden niet genoeg mensen.
Ik solliciteerde en ging voor een gesprek. Ze zeiden dat ik misschien wel op een ander project dan Resident Evil zou worden gezet en vroegen of dat in orde zou zijn. Natuurlijk, zeg je als je een baan wilt: “Ik zal hard werken en het maakt niet uit bij welk team ik ingedeeld wordt,” maar ik zei: “Nee.”