Chapter 2: Training up players in the art of Dandori
Now, we would like to talk to the members of the Pikmin 4 development team. First, can you tell us about your roles on this title?
I joined the development of Pikmin 4, continuing on from Pikmin, Pikmin 2, and Pikmin 3. I was the chief director and programming director for this title. To be more specific, I was in charge of the general game design and level design, the base programming of the game system, and deciding on the game's direction. So, I was like the head chef of a restaurant, overseeing lots of different processes.
Hello, I'm Yutaka Hiramuki, one of the planning directors for this game. I was responsible for overseeing the overall level design, creature specifications, and the story, including cutscenes and script. Actually, I've been involved in the series for a long time. In the first game, I programmed the controller's rumble feature. In the second game, I was involved in the level design of underground caves. My involvement in Pikmin 3 was roughly the same as in Pikmin 4.
Hi, I'm Taku Matoba, one of the planning directors. I was mainly involved in the UI, the design and placement of in-game objects, and treasures. I also shared the workload with Kando-san and Hiramuki-san on the level design. In the second game, I was involved in creating the underground caves, and in the third game, creating the versus mode.
Hello. I'm Mitsuhiro Kida, the sound director. I managed the background music and sound effects in consultation with our staff and determined how best to bring out the sounds. I've been involved in the series since Pikmin 3 Deluxe (9).
(9) A Nintendo Switch game released in October 2020. It features content from Pikmin 3, released for Wii U in July 2013, with an additional storyline and difficulty options.
Thank you very much. Miyamoto-san, how were you involved in Pikmin 4 as the producer?
I checked to see if it captured the characteristics of the Pikmin series. Also, since there have been other recent developments to the franchise, such as Pikmin Bloom (10), I checked that it met the standards of a mainline Pikmin title. That said, because my words carry a lot of weight, people would get flustered if I said something even remotely random. All I'd have to say is, "The sound effects…" and they'd respond, "The sound effects?! Which sound effects?!", so I had to be very careful. (Laughs)
(10) An augmented reality (AR) app for smartphones distributed by Niantic. When players visit various places in the real world, they can find Pikmin seeds in the app associated with each place based on location information. By planting seeds in the slots and walking with them, Pikmin will grow. Players can also make flowers bloom by walking with these Pikmin. It is an app that makes walking fun.
I do remember asking Miyamoto-san what exactly it was about the sound that bothered him and how we could fix it to match his expectations. (Laughs)
Whereas people like us who have been working with Miyamoto-san for a long time are used to it. (Laughs)
This game is the fourth mainline title in the series – is the story connected to the previous games?