From your point of view, what was the challenge this time with regard to the music?
The orchestra. It wasn’t entirely new because of the Iwata Asks - Super Mario Galaxy 27, but I think this was the first time for EAD in Kyoto to use an orchestra. 7Super Mario Galaxy: A 3D action game released for the Wii console in November 2007. The second game in the series, Super Mario Galaxy 2, was released in May 2010 in Japan.
The Legend of Zelda: Twilight Princess did partially feature orchestral music, but that part was done by the Tokyo Software Development Department, too.
Yes. (Mahito) Yokota-san8 - who knows a lot about orchestral music - is there, one other staff member came on board, and we asked the Tokyo Software Development Department to be in charge of a number of music tracks for cinematic scenes, as well as making arrangements related to recording the orchestra. In Kyoto, we focused on other music in the game. That’s how the sound team came to have ten people. 8Mahito Yokota: Tokyo Software Development Department, Entertainment Analysis & Development Division, Nintendo. He has worked on the sound for series such as Super Mario Galaxy. He was also in charge of the orchestral music in The Legend of Zelda: Twilight Princess.
Without the music in the cinematic scenes, could you have proceeded with a smaller staff?
So you can say that due to the cinematic scenes, your staff doubled. It must have been hard to put music to all 120 minutes of cinematics, though.
At first, I wasn’t thinking about using an orchestra at all. But during the roundtable at E3 20109, a reporter asked if we would use an orchestra for The Legend of Zelda, and Mr. Miyamoto replied: “An orchestra suits The Legend of Zelda, so we’ll be thinking about it.” When I came back to Japan, Wakai-san came up to me in a fluster and said, “Is the music going to be orchestral this time?!” I said, “No, I don’t think so.” 9E3 (Electronic Entertainment Expo) 2010: A video game trade show usually held once a year in Los Angeles. Attendees of E3 in 2010 were able to experience The Legend of Zelda: Skyward Sword for the first time.
I only experienced recording one track with an orchestra for The Legend of Zelda: Twilight Princess, but it was a lot of work, so schedule-wise, I was certain we couldn’t do it for the whole game. To my surprise, though, Miyamoto-san said, “Record it with an orchestra!”
Yes. He said that something like that is necessary for a game like The Legend of Zelda.
You all say it was a surprise, but didn’t we use an orchestra for Super Mario Galaxy?
Yes. We felt like it worked in Super Mario Galaxy, so I suppose that is why Miyamoto-san was sure that if we used that impressive sound in The Legend of Zelda it would turn out great.