Nintendo Classic Mini: Interview met SNES-ontwikkelaar – Deel 2: F-ZERO
Deze reeks interviews is gedaan om de release van het Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System te vieren. Mijn onderwerp voor dit tweede interview is F-ZERO.
F-ZERO is een intensief racespel, waarin je over futuristische circuits racet met snelheden van meer dan 400 kilometer per uur. Het staat ook bekend als een spel dat Nintendo samen met het Super Nintendo Entertainment System heeft uitgebracht.
Na de release was F-ZERO een megahit vanwege de populaire functies, zoals de mogelijkheid om je beste rondetijden tot op een honderdste van een seconde vast te leggen. Hoe is de ontwikkeling van dit spel tot stand gekomen? Ik praat nu met game director Kazunobu Shimizu, hoofdprogrammeur Yasunari Nishida en ontwerper Takaya Imamura, waar we ook mee hebben gesproken in het eerste interview over Star Fox en Star Fox 2.
In de hoogtijdagen van de Super NES was het heel normaal om aan verschillende dingen te werken. Dus zelfs als directeur, werkte je soms met anderen aan de circuits en dacht je na over de raceauto's.
Ik begon tijdens mijn vierde jaar bij het bedrijf te werken aan de ontwikkeling van F-ZERO.
De Disk Writer was een machine waarmee nieuwe spellen naar het Family Computer Disk System1 konden worden gekopieerd. In die tijd werd het in allerlei winkels geïnstalleerd.
1. Family Computer Disk System: Een randapparaat voor het Famicom-systeem dat in februari 1986 werd uitgebracht in Japan. Met de floppy disks voor dit systeem konden spelers met behulp van Famicom Disk Writer-kiosken nieuwe spellen kopiëren. Dit systeem werd alleen verkocht in Japan.
Dat klopt. Net voordat het logo van Legend of Zelda wordt weergegeven, verschijnt er een draaiend Triforce-polygoonsymbool. Ik was verantwoordelijk voor de programmering daarvan.
Ja. In die tijd was ik aan het experimenteren met polygonen, want zij leken de technologische basis voor de toekomst te gaan vormen. Dat was de eerste keer dat Nintendo deze scène in een spel gebruikte.
Enige tijd geleden vertelde Shigeru Miyamoto in een interview dat Nintento vóór Super NES de meeste programmering extern liet uitvoeren.