Release Nintendo Switch op 3 maart
13 januari 2016 – Nintendo heeft vandaag aangekondigd dat het nieuwe Nintendo Switch-systeem wereldwijd* wordt uitgebracht op 3 maart.
In de doos zitten het systeem zelf, een linker- en rechter-Joy-Con-controller, een Joy-Con-houder (waaraan je twee Joy-Con-controllers kunt vastmaken om ze als één controller te kunnen gebruiken), twee Joy-Con-polsbandjes, een Nintendo Switch-houder (waar je het systeem in kunt zetten om het aan te sluiten op een tv), een HDMI-kabel en een voeding. Er worden twee stijlvolle uitvoeringen van het systeem uitgebracht: een versie met grijze Joy-Con-controllers en een versie met één neonrode en één neonblauwe Joy-Con-controller.
"De Nintendo Switch is een gloednieuw soort gamesysteem dat allerlei manieren biedt om te spelen", aldus Tatsumi Kimishima, de directeur van Nintendo. "We laten de wereld kennismaken met nieuwe ervaringen die mogelijk worden gemaakt door de unieke eigenschappen van de Nintendo Switch-hardware en de Joy-Con-controllers."
De Nintendo Switch is een revolutionair gamesysteem. Niet alleen kun je het thuis aansluiten op de tv, maar je kunt het ook in een handomdraai veranderen in een handheldsysteem met een beeldscherm van 6,2 inch, waarop je onderweg kunt spelen. Voor het eerst kunnen spelers altijd en overal genieten van de ervaring die gamesystemen voor thuis bieden. Het scherm is een geavanceerd touchscreen met multi-touchmogelijkheden voor compatibele games. De batterij kan meer dan zes uur meegaan, afhankelijk van de game en de omstandigheden waarin het systeem wordt gebruikt. De batterijduur is bijvoorbeeld zo’n drie uur wanneer je The Legend of Zelda: Breath of the Wild speelt. Als je niet thuis bent, kun je de Nintendo Switch opladen door de voeding aan te sluiten op de USB Type-C-poort van het systeem.
Met de veelzijdige Joy-Con-controllers kunnen spelers op diverse, verrassende nieuwe manieren plezier hebben. Je kunt in iedere hand één Joy-Con-controller houden of ze als één controller gebruiken door ze vast te maken aan de Joy-Con-houder. De controllers kunnen ook worden vastgemaakt aan het systeem zelf om het in de handheldstijl te gebruiken. Bij ondersteunde games voor twee spelers houdt iedere speler één controller vast. Iedere Joy-Con heeft een volledige serie knoppen, zodat elke controller los kan worden gebruikt. Elke Joy-Con heeft ook een versnellingsmeter en een gyroscoop, waardoor de linker- en rechtercontroller elk hun eigen bewegingsbesturing hebben.
De Nintendo Switch beschikt over een aantal ingebouwde functies die het systeem interactiever maken. Op de linker-Joy-Con zit een opnameknop waar spelers op kunnen drukken om screenshots te maken in games. Deze screenshots kunnen ze delen met vrienden op social media. Op de rechter-Joy-Con zit een NFC-aanraakpunt waar je amiibo-figuurtjes tegenaan kunt houden, evenals een infrarood-bewegingscamera die naast de afstand ook de vorm en bewegingen van objecten herkent in bepaalde games. De camera ziet bijvoorbeeld hoe ver weg de hand van een speler is en ziet zelfs het verschil tussen de handgebaren steen, papier en schaar. Beide Joy-Con-controllers zijn uitgerust met een nieuwe HD-trilfunctie die in compatibele games zorgt voor verfijnde trillingen die realistischer zijn dan ooit tevoren. Het effect is zo realistisch dat een speler bijvoorbeeld kan voelen hoe meerdere ijsblokjes elkaar raken in een glas, wanneer een Joy-Con wordt geschud. De HD-trilfunctie brengt een realistische ervaring teweeg waar beelden en geluiden alleen niet voor kunnen zorgen.
De Nintendo Switch stelt spelers in staat om gemakkelijk contact te maken. Maximaal acht systemen kunnen met elkaar worden verbonden voor draadloze lokale multiplayerstanden. Dankzij de ingebouwde standaard kunnen spelers het systeem overal rechtop zetten en de Joy-Con-controllers onderling verdelen voor multiplayerplezier als er geen tv in de buurt is. Met het systeem kun je verbinding maken via wifi voor multiplayersessies. Nintendo heeft ook een nieuwe betaalde onlinedienst aangekondigd, die aanvankelijk gratis beschikbaar is. Voor deze dienst komt er in de zomer een app voor smartphones en tablets uit, waarmee gebruikers vrienden kunnen uitnodigen om online te spelen, afspraken kunnen maken en in compatibele games met elkaar kunnen praten via voicechat. Vanaf de herfst kun je deze dienst alleen tegen betaling gebruiken.
De unieke eigenschappen van het systeem en de Joy-Con-controllers zijn gecombineerd met de innovaties van eerdere systemen. Het resultaat is het meest flexibele gamesysteem ooit, boordevol functies. Dit zie je terug in het brede aanbod unieke games van Nintendo en onafhankelijke ontwikkelaars, die zijn aangekondigd voor de releasedatum, de zomer en het einde van 2017. De Nintendo Switch heeft voor ieder wat wils, van het meeslepende avontuur in een grote open wereld in The Legend of Zelda: Breath of the Wild tot het multiplayerfestijn 1-2-Switch.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild: Beleef het grootste avontuur in de The Legend of Zelda-serie tot nu toe. De game speelt zich af in een grensverleggende, grote open wereld die de oorsprong van de bekroonde serie in ere houdt. Verken een wereld met nooit eerder geziene afmetingen en ontdek meer dan honderd tempels vol puzzels, evenals allerlei wapens, outfits en uitrustingen. Spelers zullen niet willen ophouden met deze game. Dat hoeft ook niet, want met de Nintendo Switch kun je je avontuur altijd en overal voortzetten.
De game is compatibel met de amiibo uit de The Legend of Zelda 30th Anniversary-serie, de Wolf-Link-amiibo en de amiibo uit de nieuwe The Legend of Zelda: Breath of the Wild-serie. Naast de eerder aangekondigde amiibo van Link (ruiter), Link (boogschutter) en een Wachter, zal de The Legend of Zelda: Breath of the Wild-serie ook nieuwe amiibo van Zelda en een Bokoblin bevatten. De amiibo in deze serie zijn groter en gedetailleerder dan de meeste amiibo. Dat geldt zeker voor de Wachter-amiibo, die zelfs bewegende onderdelen heeft.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild biedt spelers een legendarische ervaring op de Nintendo Switch bij de release in maart. De game zal apart verkrijgbaar zijn, maar er komt ook een Limited Edition uit. Die bestaat uit de game, de cd The Legend of Zelda: Breath of the Wild Sound Selection en een beeldje van het zwaard van Link.