Super Street Fighter IV 3D Edition levert de 2D-vechtstijl en actie waar de serie om bekendstaat, maar dan in portable formaat en met geweldige 3D-beelden. De stijlvol getekende personages en omgevingen komen op indrukwekkende wijze tot leven door de 3D-beeldweergave van de Nintendo 3DS. Spelers kunnen ook tegen vrienden en spelers van over de hele wereld strijden dankzij de uitgebreide online-functies.
Super Street Fighter IV 3D Edition benut alle verbindingsfuncties van de Nintendo 3DS om spelers zowel in dezelfde omgeving als online tegen elkaar te laten strijden. Via draadloze communicatie kunnen spelers tegen elkaar vechten of als maximaal acht toeschouwers gevechten van andere spelers volgen via het LIVE!-kanaal. Spelers kunnen ook kiezen voor INTERNET MATCH om via de Nintendo Wi-Fi Connection één-tegen-één te strijden. Het is tevens mogelijk om spelgegevens te versturen naar een ander Europees Nintendo 3DS-systeem via DOWNLOAD PLAY, zodat je Super Street Fighter IV 3D Edition samen met een vriend kunt spelen terwijl slechts één van jullie een Game Card gebruikt.
Spelers die de franchise nog niet kennen, zullen merken dat er meer nodig is dan snelle reacties om goed te presteren in Super Street Fighter IV 3D Edition en de eindbaas Seth te verslaan. De beste spelers kennen van elke actie het bereik, de schade, de snelheid, de aanlooptijd en de hersteltijd. Verder is het de kunst om verschillende acties te combineren, slimme strategieën te verzinnen en de gedachten van je tegenstanders te doorgronden. Hier kun je eindeloos op oefenen om steeds beter te worden.
In Super Street Fighter IV 3D Edition is het je doel om tijdens een vechttoernooi uiteenlopende tegenstanders te verslaan. Het zal echter niet gemakkelijk worden om alle zeven partijen in je voordeel te beslechten. Als dit je toch is gelukt, worden je kwaliteiten tot het uiterste beproefd in een achtste match tegen Seth, de eindbaas van het spel. De grootste vechtkunstenaars kunnen door aan bepaalde eisen te voldoen na het gevecht met Seth nog twee andere tegenstanders verwachten: Akuma en Gouken.
Tijdens de gevechten is het de bedoeling de energiebalk van je tegenstander helemaal leeg te beuken. Elke keer dat je een tegenstander raakt, loopt ook je Super Gauge een stukje vol, wanneer deze helemaal is gevuld kun je een Super Combo-aanval uitvoeren. Maar houd ook rekening met de Revenge Gauge! Elke keer dat je een tegenstander raakt en je Super Gauge vult, wordt de Revenge Gauge van de tegenstander namelijk ook gevuld, en als deze gevuld is kan de tegenstander een extra krachtige Ultra Combo tegen je gebruiken. Je bent gewaarschuwd!
Om spelers een beetje op weg te helpen, kunnen spelers in Super Street Fighter IV 3D Edition ook shortcuts naar moeilijk uitvoerbare acties op het touchscreen zetten. Er zijn twee besturingsopties, kies voor LITE om vernietigende combo’s met een enkele aanraking te activeren – een handige functie voor nieuwkomers in de Street Fighter-serie. Ervaren spelers zitten goed in de PRO-stand, waarin alle combo’s met goed getimede knoppencombinaties moeten worden uitgevoerd. In de PRO-stand biedt het touchscreen ruimte aan vier extra knoppen om acties aan toe te wijzen.
Spelers die al bekend zijn met de franchise zullen in hun nopjes zijn met het aanbod van maar liefst 35 speelbare personages, uiteenlopend van klassieke vechtersbazen als Ryu, Ken, Guile en Chun-Li, tot nieuwkomers Hakan en Juri.
Juri is een taekwondovechter van wie de vader is vermoord door M. Bison. Ze sluit zich aan bij Bisons misdaadorganisatie S.I.N. waar Seth voor haar een bionisch oog maakt dat haar speciale krachten geeft. Juri probeert Bison en Seth tegen elkaar op te stoken, in de hoop dat ze elkaar vernietigen en zij haar wraak heeft.
Hakan is de directeur van de grootste voedingsoliefabrikant ter wereld en kampioen in Turkije’s nationale olieworstelsport Yağlı güres. Hij neemt deel aan het S.I.N.-toernooi om zijn kwaliteiten te demonstreren en reist over de wereld om inspiratie op te doen voor een nieuw olierecept.
Super Street Fighter IV 3D Edition maakt volop gebruik van de mogelijkheden van de Nintendo 3DS. Het spel biedt naast volledige stereoscopische 3D-beelden en uitgebreide online-functies ook een gloednieuwe spelstand, de zogenaamde “DYNAMIC MODE”. Hierin worden de wedstrijden getoond vanuit een over-de-schouder-perspectief voor een filmachtig effect en nog meer zichtbare diepte in de gevechten.
Een volgende innovatie in de Street Fighter-franchise is de Figurine Mode, die de StreetPass-functie van de Nintendo 3DS gebruikt voor een meta-spel met verzamelbare figurines. Spelers kunnen deze standbeeldjes van Street Fighter-personages verzamelen om er teams mee te vormen die via StreetPass automatisch strijden tegen de vijf figurines van een andere speler als deze wordt gepasseerd. Bij het samenstellen van je team moet je rekening houden met de unieke eigenschappen van elk personage, zoals level, energiepunten en aanvalskracht. Als je figurine een StreetPass-confrontatie heeft gewonnen, word je beloond met credits om in Super Street Fighter IV 3D Edition te besteden en andere beloningen.
Met gloednieuwe spelvarianten en multiplayer-standen, een enorm aanbod aan personages, bonusstages en filmachtige Ultra Combo’s is Super Street Fighter IV 3D Edition de ultieme portable game voor liefhebbers van vechtspellen. Zowel fans als nieuwkomers zullen eindeloos genieten van de vele innovatieve mogelijkheden. Bereid je voor op de strijd, want Super Street Fighter IV 3D Edition komt op 25 maart 2011 naar Europa, exclusief voor Nintendo 3DS.