Tenslotte wil ik elk van jullie vragen iets te vertellen over een aspect van het spel waar je blij mee bent. Laten we beginnen met Matsushita.
Dit keer leerde ik hoe moeilijk het is om een sequel te maken. Vooral omdat het origineel zo hoog was beoordeeld. Om die reden hebben we tijdens de ontwikkeling de fans van het origineel in gedachten gehouden, vooral tijdens de latere fases van de ontwikkeling. Ik ben erg benieuwd naar de reacties van fans van Sin and Punishment.
Daarnet zeiden de jongens van Treasure dat iedereen in het team het spel op zijn eigen manier maakte. Ik denk dat dit is terug te zien in de content van het spel, omdat je Sin and Punishment: Successor of the Skies hoe je maar wilt kunt spelen. Het systeem volgt een bepaalde route, maar je bepaalt zelf welke controller je gebruikt. En er is geen vastgelegde weg die naar de hoogste scores leidt.
Precies. Je ontdekt misschien dat een bepaalde controller in een bepaald scherm tot de hoogste score leidt, of dat de scores veranderen als je in de lucht of op het land strijdt, of dat je betere scores kunt halen door vijanden in bepaalde volgordes te verslaan. Het is een enorm interessant spel om verschillende strategieën in te verkennen. Ik hoop dat spelers ook gaan samenwerken om de beste manieren van spelen te ontdekken. Als je de klassementen bekijkt, zie je misschien dat sommige mensen een bepaalde controller gebruiken om hogere scores te halen. Het is een spel waarin het meer om vriendelijke competitie dan om je exacte positie in de klassementen draait, dus hoop ik dat spelers hiervan zullen genieten.
Ja. Je kunt de klassementen met spelers uit het hele land bekijken. Noot van de redactie: In de Europese versie kunnen spelers klassementen met spelers uit Europa en de VS bekijken.
Als mensen voor het eerst van dit spel horen via deze sessie van “Iwata vraagt” denken ze misschien dat het geen spel voor hen is, omdat we nogal uitwijden over de details, maar dit spel is echt niet alleen geschikt voor hardcore-spelers.
Precies. Van iedereen die aan het spel heeft gewerkt, ben ik er het slechtst in. Ik ga echt heel vaak af. Maar als je bent afgegaan, hoef je niet opnieuw te beginnen. Je kunt de stages gewoon één voor één halen, dus kun je hoe dan ook gewoon genieten en de wereld van Sin and Punishment ervaren.
Dat klopt. Een deel van deze waanzinnige, epische, heftige en mysterieuze wereld is dit keer opnieuw gebouwd, en Nintendo’s website voor het spel introduceert het spel dan ook vanuit die invalshoek. Ik hoop dat zelfs spelers die niet zo goed zijn in schietspellen van deze spelwereld zullen genieten.
We hadden oorspronkelijk de hardcore fans in gedachten, en ik denk dat het ons is gelukt een spel te maken waar zij van kunnen genieten. Maar zoals Yamagami eerder al zei, functioneert de gemakkelijkste stand als een introductie tot schietspellen. Mensen die dit soort spellen nooit eerder hebben gespeeld, wil ik graag vertellen dat de ouderwetse stijl van ontwijken, schieten en strijden om de hoogste scores bijzonder leuk kan zijn. We vertelden al dat we het spel precies zo maakten als we zelf wilden, en ik denk dat het spel juist daarom zo vermakelijk is geworden.
Precies. Ontwijken, schieten, scores vergelijken – spelen op het randje van je stoel - is leuk voor mensen overal ter wereld. Bovendien hebben we dit keer gezorgd voor een framerate13 van 60 beelden per seconde. 13Framerate: Het aantal keren dat het beeld wordt ververst. De meeste spellen draaien op 30 beelden per seconde. Een framerate van 60 is in het bijzonder geschikt voor vecht- en racespellen.
Toen we net met de ontwikkeling van Sin and Punishment waren begonnen, kwam Mario Galaxy14 uit. Toen ik hoorde dat deze werkte met 60 beelden per seconde, wilde ik hetzelfde bereiken. 14Super Mario Galaxy: Een 3D-platformspel voor de Wii dat in Europa is uitgebracht in november 2007.
We hebben dus erg hard gewerkt om 60 beelden per seconde te halen. Als je het spel speelt, merk je meteen het verschil. De bewegingen verlopen echt veel soepeler.