Vroeger hadden videogames nog maar weinig verhaal. Naarmate videogames zich ontwikkelden, zijn jullie, Sakaguchi en Sakamoto, vanuit jullie respectievelijke posities een meer verhalende richting ingeslagen. Wat heeft jullie ertoe gezet om spellen met een verhaal te gaan ontwikkelen, Sakaguchi?
De aanleiding voor mij was de Apple II5, die ik als student gebruikte om spellen te spelen. Ik speelde indertijd allerlei avonturenspellen, tot ik opeens besefte, 'Er zitten verhalen in computergames!' 5De Apple II was een pc die in 1997 door Apple Computer (zoals het bedrijf toen heette) werd uitgebracht.
Het was een cultuurschok. Het was in feite een dubbele cultuurschok omdat die spellen uit de westerse cultuur kwamen, en in Amerika waren gemaakt. Ik maakte daarna talloze games op mijn pc, en het waren stuk voor stuk avonturenspellen. Vanaf dat moment wilde ik dolgraag spellen met een verhaal creëren. Ik probeerde niet zozeer professionele spellen te maken, en dat was ook eigenlijk niet mogelijk.
In die tijd kon je dingen nog niet op het internet plaatsen of iets dergelijks. Waren spellen daarom voor jou de ideale manier om je verhalen te vertellen, Sakaguchi?
Dus de hobby uit je studententijd leidde ertoe dat je belangstelling kreeg voor spellen waarin een verhaal werd verteld?
Mijn videogamecarrière begon ook als een soort parttime baan. In het begin was het inderdaad een verlengstuk van het spelen van games. Hoe was dat voor jou, Sakamoto? Wat wekte jouw belangstelling voor games waarin verhalen worden verteld?
Mijn eerste ervaring met een op tekst gebaseerd avonturenspel was Portopia Renzoku Satsujin Jiken6 voor de NES. 6Portopia Renzoku Satsujin Jiken ('De zaak van de Portopia-seriemoorden') was een avonturenspel dat werd uitgegeven door Enix (zoals het bedrijf toen nog heette). De pc-versie werd in 1983 uitgebracht. De NES-versie verscheen in 1985 in Japan.
Dat was (Yuji) Horii's7 eerste avonturenspel, toch? 7Yuji Horii was als spelontwerper verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Dragon Quest-serie en andere titels.
Dat klopt. Mijn reactie toen ik dat spel speelde was precies zoals Sakaguchi het omschreef: 'Games zijn tot dit soort dingen in staat...' Ik vond het interactieve gedeelte erg leuk – het kiezen van een commando om daarmee een reactie te ontlokken. Er waren ook gedeelten waarin ik merkte dat mijn emoties werden gestuurd. Ik begon te denken, 'ik wil zo'n soort spel proberen te maken.' In diezelfde tijd, voordat we Tokimeki High School maakten, zei mijn toenmalige manager, Gunpei Yokoi8, tegen me, 'We moeten een spel maken met de titel Famicom Shonen Tanteidan (Family Computer Jeugd Detective Club).' Ik begon samen met een ander bedrijf aan de ontwikkeling. 8In de tijd dat wijlen Gunpei Yokoi bij Nintendo in dienst was, werkte hij aan de ontwikkeling van spelsystemen als de Game & Watch-serie en de Game Boy. Hij was ook betrokken bij de ontwikkeling van R.O.B. en Dr. Mario.
Een project beginnen met de titel... dat is erg ouderwets! (lacht) Dat was het spel Famicom Tantei Club9, toch? 9Famicom Tantei Club ('Famicom Detective Club') was een serie avonturenspellen voor het Family Computer Disk System en andere systemen. Het eerste spel in de serie was Famicom Tantei Club: Kieta Kokeisha ('De Verloren Erfgenaam'), dat in 1988 werd uitgebracht in Japan. Het tweede deel uit de serie, Ushiro ni Tatsu Shojo ('The Girl Standing Behind'), werd in 1989 in Japan uitgebracht.
Inderdaad. Ik was geïnteresseerd in op tekst gebaseerde avonturenspellen, dus toen ik aan het project begon, wilde ik het erg graag doen. Het liep in het begin niet goed omdat het bedrijf waar we mee werkten niet had nagedacht over de creatie van een spel waarin de verhaallijn een belangrijke rol speelde. Het leek mij persoonlijk beter om iets als Portopia Renzoku Satsujin Jiken te maken. Iets met een vastomlijnd verhaal, waarin spelers worden verrast en meegevoerd naar hoogte- en dieptepunten van geluk en verdriet. Daarom vroeg ik mijn leidinggevende uit die tijd of ik het scenario voor dit spel mocht proberen te schrijven.
Nee, dat had ik niet. Maar het bedrijf waar ik mee werkte suggereerde als basisconcept zoiets als, 'De jongen met geheugenverlies is in werkelijkheid...' Ik vroeg me af of ik, met dat concept als startpunt, daar geen verhaal omheen kon bedenken.