Klopt het dat Team NINJA tot dit project hun spellen altijd intern hebben gemaakt?
Dat klopt. Soms werkten we samen met externe experts in filmpjes, zoals Kitaura, maar in het algemeen werden de spellen binnen ons eigen team gemaakt.
Aangezien jullie altijd de dingen op eigen houtje hebben gedaan, voelden jullie je dan niet beperkt bij het werk aan dit project, waarvoor jullie samenwerkten met Nintendo? Misten jullie niet de vrijheid om eigen keuzes te maken?
Helemaal niet. Tijdens de ontwikkeling van het spel konden we alles wat we wilden met Sakamoto bespreken, dus voelden ons helemaal niet ‘beperkt’. Natuurlijk kregen we soms wel instructies voor de dingen die we hadden gemaakt, zoals ‘op deze manier zou het beter zijn’. Maar dat zagen we niet als een beperking. In plaats daarvan voelde het alsof we een zeer sterke partner hadden gekregen die ons kon helpen de dingen die we zelf hadden gemaakt te verbeteren.
Dit klinkt misschien een beetje vrijpostig, maar ik dacht wel eens, ‘we maken onze spellen op precies dezelfde manier als Nintendo’.
Ha, ik dacht al dat je dat zou zeggen. Nadat ik met Sakamoto hierover had gesproken, kreeg ik het gevoel dat jullie manieren van aanpak veel overeenkomsten hadden. Deze dingen zijn van buitenaf niet zichtbaar, maar ze springen al snel in het oog als je voor de eerste keer samenwerkt.
Dat klopt. We hebben onze spellen altijd intern gemaakt, dus hebben we in de loop der tijd bepaalde handelswijzen ontwikkeld. Toen Sakamoto ons vertelde over het concept van deze Metroid en we een paar dingen met hem hadden besproken, kregen we de indruk dat zijn aanpak niet eens zo verschillend was van de onze. Team NINJA’S houding is: ‘Laten we het eerst eens proberen te maken’. Ook in dit project, toen we bijvoorbeeld moesten besluiten hoe Samus zou bewegen, zeiden we ‘Als we haar nu eerst eens laten rennen, dan denken we er vervolgens wel over na’. En Sakamoto zei ‘Laten we dat doen, ik zou haar heel graag eens zien rennen’. Voor ons werkt het het beste als we eerst bewegende objecten maken en op basis daarvan verder werken, zo kunnen we het gemakkelijkst de voordelen en nadelen van iets ontdekken.
Jazeker. Het is misschien niet zoals het hoort onder ontwikkelaars, maar we hebben nooit echt op voorhand iets voorbereid met gedetailleerde specificaties.
Nou is het op voorhand uittekenen van gedetailleerde specificaties ook niet perse de meest gangbare aanpak, ook niet voor interne Nintendo-projecten. Persoonlijk denk ik niet dat je kunt zeggen dat specificaties goed of slecht zijn. Ik denk dat de beste aanpak kan verschillen, op basis van de samenstelling van het team ontwikkelaars en het spel dat ze maken. In tegenstelling tot de methode waarin het team vanaf het begin een compleet beeld voor ogen heeft en op basis van specificaties het spel ontwikkeld, komen er bij het maken van spellen vele dingen kijken die je proefondervindelijk moet ontdekken. Sommige dingen moet je ervaren, voordat je ze begrijpt. Nintendo maakt spellen op deze manier, waardoor ik weet dat gedetailleerde specificaties niet altijd de beste aanpak zijn.
We proberen in dit Metroid-spel dingen met Samus’ bewegingen die nog niet eerder zijn geprobeerd. In het begin kregen wel veel aanwijzingen in de trant van ‘zo ziet Samus er niet uit’. Ervoor zorgen dat Samus er goed uitziet terwijl ze beweegt is echter precies zo’n ding waar we goed in zijn, dus gingen we er helemaal voor, en bleven we het verbeteren.