Kasahara had het net even over een presentatie aan de mensen die in het buitenland bij dit project waren betrokken. Dit was een nogal ongewoon product, in Japan uitgegeven door Nintendo en in het buitenland door SEGA. Het ontwikkelteam van Nintendo liet het aan de verkoop- en marketingmensen in Japan zien, en SEGA deed hetzelfde in het buitenland. Ik wil beide groepen vragen welke onderdelen het goed deden. Hoe verliep dat, Yamane?
Hoewel je samen met vrienden en familieleden van het spel kunt genieten, is het ook leuk om alleen te spelen, terwijl je probeert records te verbreken.
Ja. En zelfs als je alleen speelt, kun je met een Wi-Fi-verbinding tegen spelers uit de hele wereld spelen. Maar als ik naar de enquêtes van Japanse spelers kijk, valt het me op dat ze de combinatie van een personagespel en een partygame erg leuk vinden.
In het buitenland houden mensen ook van Mario en Sonic, en spelen dit spel ook wel als een personagespel. Maar je ziet dat mensen het meer als een sportspel dan als een partygame beschouwen.
Ja. En hoewel er in Japan veel liefhebbers zijn van de Olympische Spelen, zijn ze in Europa en Amerika – vooral Europa – echt gepassioneerd als het gaat om de Olympische Spelen.
Ja. Er gingen in Europa veel stemmen op om het aantal Olympische sporten te verhogen.
Ja. Ik denk dat daar een cultureel verschil achter ligt. Neem bijvoorbeeld springwedstrijden in de paardensport. Niet veel Japanners weten daar iets vanaf.
Maar in Europa houden ze ervan. Je hebt er zelfs videogames die gaan over paardrijden.
O, ik weet nog dat we nintendogs5 hadden gemaakt. Iwata Vraagt: Nintendo 3DS. 5 nintendogs: een spel waarin je kunt spelen met puppy’s. Het spel werd in april 2005 uitgebracht in Japan. Het tweede deel in de serie, nintendogs + cats, werd in Japan in februari 2011 uitgebracht voor het Nintendo 3DS-systeem.
Als we de paardensport in het spel zouden baseren op onze beperkte kennis, zouden ze ons op fouten kunnen wijzen.
Toen ik SEGA’s werk voor het eerst probeerde, leken de paarden zo kalm te rennen dat ik zei, ‘Maak ze sneller. Zorg dat het paardrijden beter aanvoelt.’ Maar Kasahara antwoordde, ‘Nee, zo werkt dat niet in de paardensport.’ Het gaat niet om snelheid.