Jullie hebben het algoritme12 ontvangen dat Panasonic heeft ontwikkeld. Dit heeft een speciaal onderdeel toegevoegd aan de gangbare activiteitenmeter. Hoe begon de ontwikkeling van de Fit Meter?12. Algoritme: een bepaalde methode of procedure om informatie te verwerken. In dit geval staat het voor een verschillende methodes en berekeningen om het aantal verbrande calorieën te bepalen.
Eerst dachten we na over wat voor soort activiteitenmeter geschikt zou zijn voor Nintendo. Ik wilde er zelf een voor mijn bergwandelingen!
Zo is het wel. (Lacht.) Daarna hebben we ons gericht op de intensiteit van de inspanning. Een trap op lopen is ongeveer 8 MET’s13 aan activiteit. Maar een gewone activiteitenmeter is niet zo nauwkeurig.13. 8 MET’s: 1 MET staat voor rustig zitten. Hard rennen is 13 MET’s. Rustig lopen is 4 MET’s. Stofzuigen is 3 MET’s. Iets zwaars dragen is 4 MET’s.
Dat klopt. Ik probeer tijdens de lunchpauze de trap te nemen, maar helemaal naar de zesde verdieping zonder de lift te gebruiken is best zwaar.
Trappen zijn zwaar. 8 MET’s is best een behoorlijke inspanning. Als ik fiets, draag ik altijd een hartslagmeter en meet ik de snelheid en het aantal keren dat het wiel is gedraaid. Het apparaat heeft een barometer en kan hoogteverschillen meten. Het is fijn om te weten dat je een berg hebt beklommen, dus ik heb aan Matsunaga-san en Hayashi-san gevraagd of ze een barometer in de Fit Meter wilden verwerken.
Het begon dus echt met je hobby! Matsunaga-san, wat vond je ervan toen hij je vroeg er een barometer in te verwerken?
Sugiyama-san liet me een grafiek zien van hoogteverschillen tijdens het fietsen, maar om eerlijk te zijn begreep ik niet meteen waarom dat nou zo interessant was.
In eerste instantie zat je dus niet echt op één lijn met de rest van de groep. (Lacht.)
(Wijst naar Matsunaga-san en Hayashi-san.) Om eerlijk te zijn trainen deze twee niet echt veel!
Ik heb nog nooit echt in de bergen gewandeld. (Kijkt naar Hayashi-san.) Hoe is dat?