(Noot van de redactie: Alle in dit interview getoonde videobeelden zijn afkomstig uit de Japanse versies van de besproken spellen.)
De ontwikkeling van Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training: Kun jij je blijven concentreren? heeft best lang geduurd. Was het werk tijdens die lange periode misschien dun bezaaid?
In de tijd van de originele Brain Training1 brachten we kort achter elkaar twee spellen uit. Maar er is nu voor een totaal andere insteek gekozen, het centrale concept van deze titel was allesbehalve eenvoudig. Daarom wil ik jullie vragen hoe jullie dit hebben aangepakt en hoe Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training: Kun jij je blijven concentreren? tot stand kwam. Hartelijk dank voor jullie komst hier vandaag.1 Dr. Kawashima’s Brain Training: Hoe oud is jou brein?: Dit spel werd in Europa in juni 2006 uitgebracht voor het Nintendo DS-systeem. Het vervolg, Meer Brain Training van Dr. Kawashima: Hoe oud is jouw brein, werd in Europa in juni 2007 uitgebracht.
Mijn naam is Takahashi, de hoofdproducent van dit project. Ik zag toe op de algemene ontwikkeling en gaf af en toe advies. Ik vroeg bijvoorbeeld, “Weet je zeker dat we deze weg moeten inslaan?”
Bij de vorige Brain Training-titels werkte je als regisseur, en had je ook veel programmeerwerk gedaan. Heb je nu ook weer geprogrammeerd?
Mijn naam is Kitamura, en ik werkte als regisseur. Van alle aanwezigen hier, heb ik het langst gewerkt aan Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training: Kun jij je blijven concentreren?.
Mijn naam is Ito, en ik werkte ook als regisseur. Ik kwam halverwege de ontwikkeling bij dit project als programmeur. Maar naast het programmeerwerk, was ik voor allerlei andere dingen verantwoordelijk.
Dus dat was halverwege de ontwikkeling. De ontwikkeling van Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training: Kun jij je blijven concentreren? begon toen Dr. Kawashima ons benaderde met prototype-software en zei, “Ik wil graag dat jullie zoiets maken.”
Inderdaad. De software werd oorspronkelijk gebruikt voor onderzoek van de universiteit, het bestond uit een aantal rekenopgaves die achter elkaar verschenen. Het is een soort training die ‘n-back-oefeningen’2 wordt genoemd. Hierin moet je antwoorden geven op problemen die een bepaald aantal keren eerder in beeld verschenen. Toen we drie jaar geleden het verzoek kregen om deze software over te zetten naar de Nintendo DS, is het project begonnen.2 N-back-oefeningen: Oefeningen waarbij de speler het antwoord moet geven op een probleem dat een bepaald aantal keren eerder in beeld verscheen, in plaats van het antwoord van het op dat moment getoonde probleem, waarbij de N staat voor het aantal keren. ‘1-back’ betekent dat de speler het vorige probleem moet beantwoorden, ‘2-back’ betekent dat de speler het twee keer geleden getoonde probleem moet beantwoorden, enzovoort.
Dus het begon allemaal met deze prototype-software. Dr. Kawashima kwam met concrete ideeën om het verder te ontwikkelen, en al snel werd het een voorstel voor een volledig spel, toch?