Soms is er sprake van iets wat je het “onbewuste werkgeheugen” zou kunnen noemen, toch? Als je bijvoorbeeld een keer door wat gegevens gaat, laat je instinct je weten dat er iets niet in de haak is. Ik denk dan dat zich op de achtergrond een soort verwerkingsproces in de hersenen afspeelt. Iets vergelijkbaar gebeurt wanneer een ervaren specialist naar een kunstwerk kijkt en meteen weet dat het nep is. Ik vraag me af of dat het werkgeheugen in actie is. Dr. Kawashima, wat denk jij hiervan als hersenspecialist?
Men zegt dat het werkgeheugen precies werkt zoals jij het net beschreef. Het deel van de hersenen dat we bewust kunnen aansturen is vrij klein, maar het deel dat onbewust wordt aangestuurd is vrij groot. De huidige theorie is dat je hersenen altijd op de achtergrond informatie verwerken en dat alleen de noodzakelijke informatie in je bewustzijn terechtkomt. Verwerkingen op de achtergrond worden verricht door het werkgeheugen. Duivelse Brain Training spelen zou deze vaardigheid dus moeten verbeteren. Dit zou je moeten merken als je Duivelse sommen speelt.
Dat klopt. Je weet het antwoord, zelfs als je je er niet bewust van bent. Het komt er gewoon uit. Je moet iets naar boven halen dat dieper is begraven dan de cijfers in je hoofd. Iets wat zich in de schaduw van je onbewuste geheugen ronddwaalde komt opeens naar voren. Zelfs ik vind dat een ongelooflijk mysterie. Ik heb momenten meegemaakt waarop ik dacht: “Oh, mijn hersenen zijn veranderd.”
Om die reden, en omdat je werkgeheugen trainen echt de potentie biedt om diepere hersenfuncties op verschillende manieren aan te spreken, moet dit een gebied zijn waarin je grote mogelijkheden ziet.
Dat is zo. Dus hoewel ik denk dat Duivelse Brain Training aan veel mensen de kans biedt om hun eigen hersenen te trainen, kijk ik zelf meer uit naar welke soort veranderingen er optreden.
Dus naast de voor de hand liggende functieverbeteringen als een beter geheugen, denk jij dat zich in de hersenen van de mensen ook andere veranderingen voordoen?
Mensen zijn inderdaad niet erg goed in geleidelijke veranderingen opmerken. We zien alleen grote veranderingen, en we merken eerder veranderingen bij andere mensen op als we ze een tijd niet hebben gezien, of als we niet goed op hen hebben gelet.