Kojima-san en Yokoto-san, zouden jullie iets over de speciale eigenschappen van deze titel op systeemgebied willen vertellen?
Klopt. Maar in Xenoblade Chronicles verschuift de kaart naadloos, wat inhoudt dat je overal heen kunt gaan. Als we desondanks een turn-based gevechtssysteem hadden gebruikt waarin het beeld overschakelt naar een gevechtsscène, denk ik dat de speler niet helemaal kan opgaan in de speelwereld.
In deze titel hebben we veel belang gehecht aan het gevoel dat je helemaal opgaat in de wereld van Bionis en Mechonis. Daarom hebben we voor het vloeiende gevechtssysteem gekozen.
Dus zoals de naam al doet vermoeden, ga in je in een vloeiend gevechtssysteem in een vloeiende beweging over naar het gevecht, zonder dat het centrale speelveld verlaat.
Klopt. Door een vloeiend gevechtssysteem te maken, krijg je natuurlijkere gevechtsscènes die in realtime worden gestreden. Bovendien wilden we een nieuw element toevoegen: in het gevechtssysteem hebben we een vooruitzichtfunctie verwerkt net de naam Vision Mode.
Heel simpel gezegd is dat het vermogen om toekomstige gevaren te zien die jou of je kameraden zullen overkomen. Als je bijvoorbeeld ziet dat je kameraad gevaar te wachten stond, zou je vastberaden zijn om hem te helpen dat lot te voorkomen. Dit vermogen wordt niet alleen gebruikt om de toekomst in tussenfilmpjes te zien . Ook in het gevecht zie je plotselinge toekomstflitsen waarmee je je strategie kunt aanpassen , en daarmee de toekomst kunt veranderen door je kameraden te redden .
Dus in feite zie je in het heetst van de strijd beelden van wat er zeer binnenkort kan gebeuren, en dat kun je in je voordeel gebruiken door je team te besturen.
Ik vind het eigenlijk erg gevoelig. Ik denk dat we zijn gekomen met een gevechtssysteem waarin je in een telkens veranderende situatie, de krachten van je kameraden kan gebruiken voor de problemen die je in je eentje niet kan overwinnen. Ook als de kameraden elkaars hulp vragen, geeft dat het gevoel van een avontuur dat je samen met echte, levende spelers beleeft.
Als je bijvoorbeeld onderuit bent gegaan door een vijandige aanval, helpen je teamleden je soms met de hand omhoog . Als dat gebeurt, bedank je ze, wat jullie band versterkt.
Er is ‘Affinity’, waarvan de naam al doet vermoeden dat het staat voor de kracht van de band tussen jou en je teamladen. Als je je kameraden helpt, gaat Infinity omhoog, wat je een voordeel geeft in de strijd.