Bedankt.
Omdat dit interview dieper ingaat op het scenario van Xenoblade Chronicles, praat ik naast Takahashi ook met de scenarioschrijver Takeda. Hartelijk dank voor jullie komst vandaag.
Om te beginnen wil ik wat vragen over de modellen die hier op tafel staan. Takahashi, klopt het dat deze het punt vertegenwoordigen waarop Xenoblade Chronicles begon?
Dat klopt. Toen ik na afloop van een vergadering met de trein terugging naar kantoor, kreeg ik ineens een idee. Namelijk dat het interessant zou zijn om mensen op de enorme lichamen van een soort goden te laten leven. Daar begon het allemaal mee.
Ja. Zodra ik terug was op kantoor, schreef ik het idee op een stuk papier wat ik liet zien aan (Hirohide) Sugiura1 en de rest. Ze vonden het allemaal interessant klinken, en (Yasuyuki) Honne2 wilde er wel een 3D-model van maken. Dus kocht hij meteen een heleboel materialen voor het maken van diorama's, en ging ermee aan de slag. Dit model stelt twee reusachtige goden voor: Bionis en Mechonis. Daarnaast had ik een verhalend idee dat hier los van stond. Ik dacht dat het wel een interessante RPG zou kunnen opleveren als het me lukte die twee dingen te combineren. Zo begonnen de plannen voor Xenoblade Chronicles. 1Hirohide Sugiura is de directeur van Monolith Soft. Hij werkte eerder bij Square (nu Square Enix) in verschillende functies, waaronder die van producer. In 1999 richtte hij samen met Tetsuya Takahashi Monolith Soft op. 2Yasuyuki Honne is een manager bij Monolith Soft. Bij Square (nu Square Enix) was hij betrokken bij de ontwikkeling van de Super Famicom-titel Chrono Trigger in 1995. Nadat hij bij Square was vertrokken ging hij naar Monolith waar hij werkte aan de ontwikkeling van spellen als Baten Kaitos voor het Nintendo GameCube-systeem.
Dus zo begon de ontwikkeling van Xenoblade Chronicles. Kun je uitleggen hoe het kwam dat Takeda samen met jou aan het scenario ging werken?
Na het eerste deel van Xenosaga3, werkten we samen aan het scenario voor de audio- en anime-versies. Maar dit was de eerste keer dat we samenwerkten aan zoiets grootschaligs. 3Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht is een RPG die in 2002 in Japan werd uitgebracht door Namco (nu Namco Bandai Games).
, ik ben wel benieuwd aan hoeveel projecten je tot nu toe als scenarioschrijver hebt gewerkt.
Mijn werk bestaat meestal uit het schrijven van scenario's voor anime4. Ik heb ook wel aan een aantal spellen gewerkt, maar daarbij was het telkens mijn taak om het originele scenario van een tekenfilm om te zetten naar een basisscenario voor een spel. Als we het hebben over het complete scenario voor een spel, zoals voor dit project, was mijn eerste ervaring de Nintendo DS-versie van Xenosaga5. Dit project was de tweede. 4Yuichiro Takeda werkte aan vele scenario's voor anime-series, inclusief The King of Braves GaoGaiGar, Banner of the Stars, Zipang en Superior Defender Gundam Force. 5Xenosaga I & II is een RPG voor Nintendo DS die in Japan in maart 2006 is uitgegeven door Namco (nu Bandai Namco Games).
Nu het er toch over hebben, ik vroeg mij af of je me kon vertellen wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen het schrijven van scenario’s voor anime en voor videospellen. Het spijt me als dat misschien een wat naïeve vraag is....
Nee, helemaal niet. Wat gelijk is aan scenario’s voor anime en games is dat je een verhaal en zinnen moet bedenken die mensen emotioneel raken.
Dat klopt. Maar aan de technische kant zijn er veel verschillen. Bij een tekenfilm heb je te maken met een beperkte duur, en moet je het drama binnen die grenzen passen. Dat is volgens mij het grootste verschil tussen werken aan videogames en schrijven voor anime, die beperking van het volume.