Ja. We begonnen er eind 2009 mee, dus we hebben er al een tijdje aan gewerkt.
Mijn baas zei me dat hij klassieke titels opnieuw wilde maken met een focus op stereoscopische beelden voor het Nintendo 3DS-systeem. Uiteindelijk kwam het op een samenwerking met Arika6 uit, omdat ze op veel terreinen ervaring hebben en het een extreem betrouwbaar bedrijf is op het gebied van aanbevelen en verwerken van nieuwe visuele presentatiemethodes. 6ARIKA CO., LTD.: een spelontwikkelaar. Hoofdkantoor: Shinagawa-ku, Tokio.
Er was een aantal suggesties voor 3D Classics. Wat was de eerste die jullie hebben gemaakt?
Tijdens de ontwikkeling van 3D Classics met Arika was Xevious 7 van Namco Bandai Games de eerste titel die aan bod kwam. 7Xevious: een arcadeschietspel dat ontwikkeld is door Namco (nu Namco Bandai Games) en in 1983 is verschenen.
Dat was omdat we het zelf in 3D wilden terugzien. Met name een zwevende Solvalou8! (lacht) 8Solvalou: het schip dat de speler in Xevious bestuurt. Het is een geavanceerde bommenwerper van de luchtmacht.
Zeker! We baseerden de 3D-versie op het arcadespel. Spelers moesten met een 2D-scherm hun verbeelding gebruiken om met Solvalou boven de grond te vliegen, maar we dachten dat we het op het Nintendo 3DS-systeem met stereoscopische beelden zo konden maken dat het echt was alsof het zweeft.
Ja, dat klopt. In de originele versie speelt het spel zich af op een vlakke ondergrond. Op het moment dat we Solvalou lieten zweven, begonnen zich allerlei afwijkingen voor te doen. Als bijvoorbeeld in het originele spel een vijand op de grond op Solvalou schoot, gebeurde alles op hetzelfde niveau, dus het zag er niet vreemd uit als de bom op dezelfde hoogte als Solvalou was op het moment dat hij werd afgevuurd en dan meteen Solvalou raakte. Maar met het Nintendo 3DS-systeem zweeft Solvalou. Als de bom plotseling –zoef!- op dezelfde hoogte als Solvalou verschijnt, heb je zoiets van: “Hè? Dat ziet er niet helemaal goed uit!” (lacht) Niets klopte meer!
Als je een 2D-spel neemt dat in de verbeelding van de speler een 3D-spel was, en het dan tot een echt 3D-spel maakt, klopt nergens meer iets van.
Ja. Als Solvalou op tegenstanders op de grond vuurde, raakten de bommen het doel op hetzelfde moment als ze werden afgevuurd. (lacht) Veel dingen waren op het eerste oog verkeerd.
Maar als je dat er natuurlijk uit wilt laten zien, dan werken de spelelementen niet goed.
Precies! Het daadwerkelijke spel was in 2D gemaakt, zodat de bommen Solvalou op hetzelfde moment raakten als ze werden afgevuurd. Maar voor het Nintendo 3DS-systeem moesten we een interval creëren tussen het moment dat ze werden afgevuurd en het moment dat ze iets raakten. Er waren meer van dat soort afwijkingen. Het was een grote uitdaging om iets te maken wat de fans van het origineel tevreden zou stellen en een mooie verrassing zou bieden op het Nintendo 3DS-systeem.
Dus eerst leek het erop dat je het spel alleen zou overzetten, maar uiteindelijk bleek het een hoop werk te zijn! (lacht) Ik gok dat het ongeveer 20 keer zo veel werk was als simpelweg overzetten?