How did you come to be in charge of it?
Yeah. We started toward the end of 2009, so we've been working on it for a while.
My boss said he wanted to recreate classic titles with a focus on stereoscopic graphics for the Nintendo 3DS system. I ended up collaborating with Arika6, since they have experience in a wide variety of fields and are an extremely reliable company when it comes to suggesting and implementing new methods of visual presentation. 6ARIKA CO., LTD.: A video game developer. Headquarters: Shinagawa-ku, Tokyo.
Several were suggested as candidates for becoming 3D Classics. What was the first one you made?
In developing 3D Classics with Arika, the first title that came up was Namco Bandai Games' Xevious .7 7Xevious: An arcade shooting game developed by Namco (now Namco Bandai Games) that appeared in 1983.
That was because we ourselves wanted to see it in 3D. Especially, Solvalou8 floating in midair! (laughs) 8Solvalou: The ship that players pilot in Xevious. It is an advanced fighter-bomber in a military defence force.
Uh-huh! We based the 3D version on the arcade game. With a 2D screen, players had to use their imagination for Solvalou flying above the ground, but on the Nintendo 3DS system, we thought we might be able to recreate it using stereoscopic graphics so it looked like it was really floating.
Yes, that's right. In the original version, the game unfolds on a flat surface. The moment we made Solvalou float in midair, all sorts of discrepancies arose. For example, when an enemy on the ground fired at Solvalou in the original, everything was on the same plane, so it didn't seem unusual if the bomb appeared at the same altitude as Solvalou the moment it was fired and then hit Solvalou right away. But with the Nintendo 3DS system, Solvalou is floating in midair. If the bomb suddenly appears - zhing! - at the same altitude as Solvalou… We were like, "Huh? Something doesn't feel right!" (laughs) Everything was off!
When you took a 2D game enhanced into 3D by the player's imagination and made it an actual 3D game, nothing felt right.
Yeah. For the same reason, when Solvalou fired at surface opponents, the bombs would strike the same instant they were fired. (laughs) A lot was off simply at a glance.
But if you try to make that look natural, then the game elements don’t work properly.
Exactly! The actual game was made in 2D, so the bombs strike Solvalou the moment they're fired. But for the Nintendo 3DS system, we had to create an interval between when they are fired and when they strike. There were all kinds of discrepancies like that. It was a big challenge making something that would satisfy fans of the original and provide a fresh surprise on the Nintendo 3DS system.
So at first it looked like you would merely port it, but it actually turned out to be a lot of work! (laughs) I would guess it was about 20 times the work of merely porting it?