Met Chibi-Robo behoren stofzuigers en plumeaus tot het verleden. Als je je huis echt spik en span wilt houden, neem je een robo-reiniger! Chibi-Robo is een cadeau van mijnheer Sanderson aan zijn dochter. Hij patrouilleert door het huis van de Sandersons, schrobt, maakt schoon en kookt zelfs voor het gezin. Maar naast rommel en vuil kent het huis van de Sandersons ook ongewone problemen, zoals robotspinnen en zelfs buitenaardse wezens! Als je het huis brandschoon houdt en afrekent met gevaar, zal de kibbelende familie Sanderson al snel blij worden. Daarmee kun je happy points verdienen en misschien zelfs wel op de eerste plek in het robotklassement komen!
Je leidt Chibi-Robo door de 3d-omgeving van het huis van de Sandersons. In elke kamer vind je een ander avontuur voor de miniatuurrobot, die slechts 8 cm hoog is. Terwijl je op zoek gaat naar huishoudelijke artikelen die Chibi bij zijn werk kunnen helpen, kun je naar eigen perspectief schakelen om de wereld vanuit een andere hoek te bekijken. Gebruik lepels om gaten te graven in de tuin, of verstop je onder een kopje om ongemerkt door een bepaald gebied te komen. Als je Moolah-munten vindt, kun je je Chibi-Robo opwaarderen en uitrusten met een Chibi-Blaster (om lastige tegenstanders uit te schakelen) of de Chibi-Copter (waarmee je over openingen kunt vliegen die je normaliter zouden stoppen).