Puzzle Quest: Galactrix
Puzzle Quest laat de vervlogen dagen uit de middeleeuwen achter zich. In plaats daarvan zoomt het met warpsnelheid in op de toekomst en geeft het zijn verslavende RPG-puzzelstijl een nieuwe draai.
In Puzzle Quest: Galactrix voor de Nintendo DS heeft een afgrijselijk wetenschappelijk ongeluk bizarre schepsels voortgebracht die het menselijk ras systematisch beginnen uit te roeien. Je kruipt in de huid van een solitaire piloot die moet manouevreren tussen verschillende politieke facties, in een poging om deze moordende dreiging een halt toe te roepen en de vrede in het sterrenstelsel te bewaren.
Het zal echter niet gemakkelijk zijn om het menselijke ras te redden. Gebruikmakend van het beproefde 'drie-op-een-rij'-spelprincipe, strijd, onderhandel en hak je je een weg door het sterrenstelsel, terwijl je de stylus en het touchscreen gebruikt om op een puzzelbord rijtjes te maken van edelstenen. Om drie of meer stenen van dezelfde kleur op een rij te krijgen, verwissel je de ene gekleurde edelsteen met de andere, waardoor een rij van drie edelstenen ontstaat en deze stenen van het bord verdwijnen en je een beloning ontvangt. Als je actie er ook voor zorgt dat drie andere edelstenen van dezelfde kleur op een rij komen te liggen, start je een kettingreactie die je enorme puntenaantallen en rijkdommen kan opleveren.
Wat Puzzle Quest: Galactrix uniek maakt ten opzichte van zijn voorganger, Puzzle Quest: Challenge of the Warlords, is het nieuwe, zeshoekige puzzelbord. In het vorige spel kon je edelstenen alleen op een rij krijgen door ze op een rechthoekig bord op en neer of naar links of rechts te verplaatsen. Maar het zeshoekige bord in Puzzle Quest: Galactrix laat je edelstenen in zes verschillende richtingen verplaatsen om rijtjes te vormen. Meer verschillende manieren om je edelstenen te verplaatsen leveren ook meer kansen op om kettingreacties te veroorzaken en bonussen te verdienen.
De diepgaande RPG-elementen en de immense herspeelwaarde blijven echter onveranderd in het vervolg op het eerste Puzzel Quest-spel. In gevechten leveren de edelstenen waarmee je rijtjes maakt je energie op, ze voeren een aanval uit op een vijand of ze bouwen zelfs een schild op om je te beschermen tegen aanvallen. Hoe meer ervaring je vergaart in gevechten, des te meer vaardigheden je piloten leren. Deze vaardigheden, die energie vergen om te gebruiken, zijn ongelofelijk belangrijk, want ze kunnen het verloop van het gevecht veranderen.
Je hebt zoveel mogelijk ervaring, vaardigheden en wapens nodig om door het gigantische Puzzle Quest: Galactrix-universum te reizen. Via ‘spronggaten’ springen spelers van het ene naar het andere sterrenstelsel, om alleen al in de verhaalstand te strijden in meer dan 150 gevechten. Naast deze gevechten moeten spelers speciale minivaardigheidspuzzels oplossen om nieuwe spronggaten te openen of erts op te graven op asteroïden.
Puzzle Quest: Galactrix heeft op de een of andere wijze een manier gevonden om de spelervaring van Puzzle Quest tegelijkertijd zowel toegankelijker als uitdagender te maken. Dat soort creativiteit maakt de Puzzle Quest-serie in razend tempo een van de beste puzzelspellen op de Nintendo DS.