Er bestaan niet veel spellen waarbij je zo moet bewegen als in Wii Fit. Ik weet zeker dat jullie tijdens het werken aan dit project allemaal iets nieuws over jullie eigen lichaam hebben ontdekt. Minegishi-san, jij was al in evenwicht geïnteresseerd voor je aan Wii Fit begon te werken. Hoe zat dat met jou?
Precies! (lacht) In die lessen kwam ik erachter dat mensen de neiging hebben om achterover te hangen als ze gewoon staan, dus probeerde ik me erop te concentreren mijn evenwichtspunt naar voren te verplaatsen, en uiteindelijk dacht ik dat ik goed in evenwicht was. Maar in Wii Fit zie je je werkelijke evenwichtspunt op het scherm. Toen ik vol vertrouwen op het Wii Board stapte, kwam ik tot een schokkende ontdekking: mijn evenwichtspunt lag ergens bij mijn rug! (lacht ingehouden) Hoe dan ook, ik bleef Wii Fit dagelijks spelen en het lukte me om mijn evenwichtspunt naar het midden van mijn lichaam te verplaatsen. Dat was een behoorlijke opluchting.
Ik was niet zo gek op evenwicht als Minegishi-san, maar ik had het gevoel dat mijn evenwichtspunt enigszins naar links lag. Toen ik het Wii Board dagelijks begon te gebruiken, werd ik me steeds meer bewust van het feit dat ik naar links leunde. Daardoor begon ik dingen te doen zoals het wisselen van de hand waarmee ik altijd mijn tas draag. Deze veranderingen van levensstijl in relatie tot het ontwikkelen van spellen waren geheel nieuw voor me. Ik voelde dat dit de ware essentie was van een spel dat betrekking heeft op het dagelijks leven. Ik hoop dat mensen die Wii Fit spelen dezelfde soort veranderingen zullen ervaren.
Ik maakte me meer zorgen om mijn gewicht dan om mijn evenwicht. Ik vond het vreemd dat ondanks het feit dat ik elke dag veel in beweging was, mijn gewicht maar niet omlaag leek te gaan.
Jawel! (lacht) Toen we in de drukste fase van het ontwikkelingsproces kwamen, gaf de grafiek duidelijk aan dat ik langzaam maar zeker aankwam in plaats van afviel. Dat was voor mij nog meer bewijs van de hoeveelheid mogelijkheden van Wii Fit.
Ze zeggen dat je aankomt van stress. Trouwens, hebben jullie wel eens een wedstrijdje gedaan om te zien wie het meeste kon afvallen?
Ze wilden wat steekproeven nemen, dus besloten Hosaka-san en ikzelf, samen met enkele andere teamleden, om het uit te proberen. Er stond een grote tv in de ontwikkelingsruimte, dus kon iedereen onze dagelijkse voortgang in de gaten houden.
Ons gewicht werd dus behoorlijk openbaar gemaakt! (lacht) Ze hadden tegen ons gezegd: “Alleen de veranderingen van je BMI zullen in beeld komen. Maak je dus geen zorgen want niemand komt je gewicht te weten.” Maar telkens als ik plotseling afviel omdat ik hard aan mijn dieet had gewerkt, dachten ze dat er iets mis was met het systeem. En bij het opnieuw berekenen van de resultaten om te controleren of die correct waren, ontdekten ze natuurlijk mijn gewicht! (lacht)
Maar er zaten toch ook goede kanten aan dit proces. Op een gegeven moment daalde mijn gewicht drastisch. Ik vond het vreemd want ik had niet echt bijzonder mijn best gedaan om af te vallen. Maar niet lang daarna werd ik ziek. Vanaf toen controleerden de projectleiders iedere keer dat mijn gewicht daalde, of ik in orde was.
Dus naast dat je je eigen gezondheid in de gaten kon houden, letten de anderen ook nog op je. Dat is echt een hartverwarmend verhaal.
In die periode had ik een beeld voor ogen waarbij ik Wii Fit thuis in de woonkamer zou spelen en mijn moeder bijvoorbeeld zou opmerken dat ik afviel. Ze zou zich zorgen maken en een gigantische maaltijd voor me klaarmaken. Ik dacht dat zoiets wel erg aangenaam zou zijn. (lacht)