Ik zou jullie ten eerste het een en ander willen vragen over het geluid. Ik denk dat de muziek in de Zelda-spellen behoorlijk veel aandacht krijgt, omdat het gemaakt is om in een fantasiewereld te spelen en het gevoel van de speler te versterken. De gebruikers van Wii Fit zullen elke dag naar dezelfde muziek luisteren, dus moet de muziek voor dit spel juist niet zo opvallen. Daarnaast denk ik dat muziek waar je iedere dag naar luistert, prettig in het gehoor moet liggen en niet irritant moet zijn. Wat dat betreft zal het moeilijk geweest zijn om een geluid te ontwikkelen dat, in tegenstelling tot bij Zelda, is bedoeld om de gebruikers dagelijks in een aangename stemming te brengen.
Ik weet het. Vooral met Yoga. Zelfs bij simpele houdingen begin ik al te zweten.
Ik denk dat je voor lichaamsoefeningen zowel fysiek als mentaal uithoudingsvermogen nodig hebt. Je wilt dat gebruikers elke dag Wii Fit gebruiken, maar sommige van hen kunnen het als een vervelende taak gaan zien. Dus toen ik bezig was de muziek te componeren, richtte ik me er in de eerste plaats op om het ontspannend te maken en volhardende gebruikers rustig aan te moedigen, en niet om de muziek opwindend te maken. Het was me ook opgevallen dat de meeste schermen (behalve de Balance Games), zoals het Wii Fit Plaza9 en het hoofdmenu, erg wit waren en een beetje kil overkwamen. 9 Het Wii Fit Plaza is een scherm waar je het gewicht, BMI en de afgewerkte oefeningen van maximaal acht vrienden of gezinsleden kunt bekijken die zich in Wii Fit hebben geregistreerd.
Ik heb er lang over gedaan om het precies goed te krijgen. Zo had ik aanvankelijk besloten alleen echte instrumenten te gebruiken om dat warme geluid te creëren, maar daardoor paste de muziek niet meer met wat zich op het scherm afspeelde en klonk het gewoon niet goed. Dus om de muziek een opener gevoel te geven en om het beter bij de beelden te laten passen voegde ik bijvoorbeeld kleine beetjes synthesizermuziek toe.
Het lijkt erop dat er zeer specifieke uitdagingen om de hoek komen kijken wanneer je muziek maakt waar elke dag naar zal worden geluisterd. Hoe zat dat met jou, Miyagawa-san? Op welke problemen ben je gestuit tijdens het maken van de geluidseffecten?
Voordat ik aan dit project begon, had ik me er al mentaal op voorbereid dat ik niet te veel op mijn ervaringen met de Zelda-spellen kon bouwen. Voor Twilight Princess bijvoorbeeld had ik de schreeuwen gemaakt van de door Oyama-san ontworpen personages. Hij bleef maar wezens en insecten ontwerpen die ik nog nooit had gezien, dus ik moest continu allerlei vreemde geluiden creëren en testen. Maar nu bevond ik mij plotseling in een heel rustgevende wereld. Dat was echt een wereld van verschil! (lacht)
Iets waar ik me in het bijzonder veel mee bezig heb gehouden waren de felicitaties die de speler zich goed laten voelen, en het ‘Too bad!’ (‘Helaas!’) dat je hoort wanneer de speler het niet zo goed heeft gedaan. Ik maakte me geen zorgen over mogelijk te veel felicitatiegeluiden, want deze zouden gebruikers zich alleen maar beter laten voelen. Ik moest echter heel nauwkeurig aan het ‘Too bad!’-geluid werken, omdat gebruikers deze geluidseffecten elke dag zouden gaan horen. Je kent toch het geluid van de zoemer bij televisiequizzen wanneer iemand een fout antwoord geeft? Zoiets wilde ik per se voorkomen. Ik wilde geluidseffecten creëren die meteen zouden aangeven dat de speler het niet zo goed had gedaan, maar tegelijkertijd de speler niet zouden afschrikken. Daar heb ik behoorlijk lang over gedaan.
Aha. Het is nog best lastig om op de juiste manier te oefenen als je niet gewend bent om fysiek bezig te zijn, dus het is logisch dat sommige mensen het niet direct goed doen. Als ze dan bij ieder foutje een vervelend geluid horen, verliezen ze waarschijnlijk de motivatie om door te gaan. Je probeerde er met andere woorden voor te zorgen dat de geluidseffecten de gebruiker niet zouden ontmoedigen om verder te spelen.
Juist. Ik wilde dat de spelers zich nog steeds op hun gemak voelden, ook al maakten ze een foutje. Het implementeren van de geluidseffecten op zich was niet zo ingewikkeld. Dat was eigenlijk hetzelfde als in de Zelda-spellen.