Eerdere versies hadden alleen een vrouwelijke trainer! (lacht)
Ik wil jullie graag het een en ander vragen over de software zelf. Spelers kunnen in Wii Fit kiezen tussen een mannelijke en een vrouwelijke trainer om hen door de meeste oefeningen te begeleiden.
Daarom zei ik tegen hen: ”Jongens, allerlei soorten mensen gaan dit spel spelen! Er moet ook een mannelijke trainer in!” En toen klaagden ze, natuurlijk, omdat dat betekende dat ze hetzelfde proces helemaal opnieuw moesten doorlopen. (lacht)
We hadden die trainer tot in de kleinste details uitgewerkt, dus we hadden niet echt veel zin om er nog een te maken. We gebruikten motion capture6 om de bewegingen van het model te registreren en de trainer realistisch te laten overkomen, iets wat met name belangrijk was voor het tonen van de ademhaling van de trainer tijdens de Yoga-oefeningen. Maar zelfs motion capture kan de subtiele buikbewegingen tijdens de ademhaling niet registreren, dus die bewegingen moesten we handmatig toevoegen. Je begrijpt wel dat het heel wat moeite kostte om één trainer te maken, dus je kunt je voorstellen hoe het was om er twee te maken. 6 Motion capture is een technologie die wordt gebruikt om menselijke bewegingsgegevens in een computer in te voeren door overal op het lichaam sensoren te plaatsen.
Nou Iwata-san, als jij daar zo gelukkig mee bent, ben ik blij dat we voor twee trainers hebben gekozen! (lacht)
(lacht) De trainers komen alleen in bepaalde onderdelen van het spel voor, maar hoe hebben jullie de onderdelen ontwikkeld waarin geen trainers worden gebruikt? Volgens mij zijn dat er behoorlijk wat.
In het begin ontwierpen we prototypen van spellen die later de Balance Games zouden worden. Aangezien ik in het verleden altijd spellen heb gemaakt, was dit een makkelijk deel van het ontwikkelingsproces voor me. Rond die tijd herinnerde ik me dat Miyamoto-san het over een skispel had gehad, dus begon ik daaraan te werken. Ook waren er een hoop andere ideeën waar we met elkaar over brainstormden.
Een van de prototypen was een spel genaamd Trampoline, waarvan ik zeker wist dat het heel goed zou worden. In dit spel moest je je knieën buigen en strekken om een personage op een trampoline te imiteren. Maar toen ik het probeerde te maken, vond ik het heel lastig om de bewegingen in de lucht van het personage uit te werken. Tot overmaat van ramp vroegen de anderen me: “Wat is daar nou leuk aan?” (lacht) Ik kon het idee niet in een speelbare vorm gieten en het spel werd geschrapt.