Early versions only had a female trainer! (laughs)
Now, I’d like to ask you a few questions about the software itself. In Wii Fit, players can select a male or a female trainer to guide them through many of the exercises.
That’s what happens when you have a bunch of men working to make a fitness game! (laughs)
That’s why I told them, “All kinds of people are going to be playing this game, guys! You need to include a male trainer too!” And then they complained because that meant going through the same process all over again. (laughs)
There was a lot of fine detail that had gone into that trainer, so the idea of creating a second trainer really didn’t appeal to us. We used motion capture6 to track the movements of the model to give the trainer a realistic feel, which became especially important when showing the trainer’s breathing throughout the Yoga exercises. But even motion capture can’t track the subtle movements of the stomach during breathing, so we had to manually add those movements ourselves. As you can see, creating just one trainer involved a lot of work, so you can imagine what creating two was like. 6 Motion capture is a form of technology used to input data on human movement into a computer by attaching sensors to every part of the body.
If that feature made you that happy Iwata-san, I’m glad we went with two trainers! (laughs)
(laughs) The trainers only appear in certain sections of the game, but how did you develop the sections that didn’t involve trainers? There seem to be quite a few of those.
In the early stages, we were creating prototypes of games that were to later become the Balance Games. Since I’d been making nothing but games in the past, I found it easy to get into this part of the development process. It was during this time that I remembered Miyamoto-san mentioning the idea of a skiing game , so I started by working on that. There were also a lot of other ideas that we brainstormed with each other.
One of the prototypes was a game called Trampoline that I was so sure would turn out great. It involved bending and straightening your knees to simulate your character jumping on a trampoline. But when I tried making it, I had a difficult time developing the mid-air motion of the character. Even worse, others asked me, “Where’s the fun in that?” (laughs) I was unable to develop it into a playable form, and it got scrapped.
How about the opposite? Did you develop anything you didn’t think much of at first, but then actually enjoyed when you tried playing it?
In the planning stages, I was lukewarm on Hoop Twirl , and none of the other developers were all that keen on it either. But then when we made it and tried playing it, we really enjoyed ourselves.