Why did you subtitle it Daichi no Kiteki (Japanese meaning Train Whistle of the Wide World)?
That comes from Director Iwamoto’s name. Abbreviate “Daichi no Kiteki”, and you get “Daiki”.
We settled on the “Train Whistle” part very quickly. Of course it refers to the train’s whistle, and then this game has one of Zelda’s characteristic sound items in it, too.
11 Pan flute – Also called “pan pipes”, they are said to be the world’s oldest instrument. Made of grasses, bamboo or wood, they are found all over the world. However, at present, the ones from Romania and the Andes are particularly famous.
Since that’s the case, we considered using “Pan Flute of the (something)” as a subtitle, but it would have been a bit long. Besides, you can use the pan flute, but it isn’t a main item. Then, if you say “train”, “train whistle” follows automatically, and a pan flute is also a “whistle”, so we thought it might work for both.
That’s why we decided to use “Train Whistle”, but we weren’t sure what to do about the “something” in “Train Whistle of the (something)”. That one gave us quite a headache.
Then, “Spirit Tracks” was decided as the subtitle for the North American and European editions, before we’d found ours. “Spirit” means “soul”, so we took that and tried “Train Whistle of the Soul”. But that made it sound kind of creepy, possibly haunted. (laughs) We were making a pleasant game about running a train across wide-open spaces, and we just didn’t think it fit.
Finally, we asked for suggestions from the staff and wrote them all on a white board, and from those suggestions, we narrowed it down to “Train Whistle of the Wide World”.
What finally decided it was the sound. When I said, “Train Whistle of the Wide World”, it just rolled off the tongue.
Then, after we’d decided on “Train Whistle of the Wide World” amongst ourselves, we sent an e-mail to Miyamoto-san, asking him what he thought of it. And he just answered, “I think it’s good”.
“I think it’s good” is a pretty short answer. What did you think when you got that back?
It really did feel like he was brushing us off. So we asked him again, “Are you sure you’re taking this seriously?”, and he said, “Of course I am. My first impression was that it was good, so I said ‘I think it’s good’!” (laughs)