Dat is waar.
Terwijl Yamazaki zijn Nintendo DS in een kluisje plaatste, vroeg ik de mensen van de marketingafdeling of ze op zoek konden gaan naar een manier om overal over stroom te beschikken. Zonder toegang tot een stopcontact was het onmogelijk om de dienst te gebruiken, omdat je de batterijen elke dag zou moeten vervangen.
Omdat de installatie handmatig plaatsvond, konden we het systeem desondanks op niet veel locaties plaatsen, en de mogelijkheden die we in die tijd hadden waren erg beperkt. Maar je had er zó hard aan gewerkt, omdat je wilde dat mensen de Tag-stand in nintendogs konden ervaren, al was het maar eens.
Daarna werd Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies7 uitgebracht, en Luida’s Bar8 werd een drukbezochte plek.7. Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies: een RPG die in juli 2010. Via de Tag-stand kunnen spelers schatkaarten van gebieden die ze hebben uitgespeeld uitwisselen.8. Luida’s Bar: een ruimte die speciaal was ingericht in de Akiba-vestiging van elektronicawinkel Yodobashi Camera’s in Tokio, waar Dragon Quest IX-fans gegevens konden uitwisselen via de Tag-stand. Later werd er een officieel café geopend in Roppongi, Tokio.
Absoluut (lacht)! Ik had gehoopt dat de Tag-stand een grote doorbraak zou maken met nintendogs, dus eerlijk gezegd was ik erg gefrustreerd dat het een vlucht nam met Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies. Maar zo ervoeren wel veel mensen de Tag-stand, en ze vonden het leuk. Daarom ontstond het idee om de Tag-stand in het systeem te verwerken al vrij vroeg in de ontwikkeling van de Nintendo 3DS.
Dat klopt. Als die explosie van activiteit rond Luida’s Bar er niet was geweest, in combinatie met de Tag-stand voor nintendogs, hadden we ons misschien niet gericht op StreetPass, en de Nintendo 3DS ontworpen zoals hij nu is – en dan zouden jullie hier vandaag niet hebben gezeten.
Het is ongeveer twee en een half jaar geleden dat de Nintendo 3DS werd uitgebracht, en nu zijn we begonnen met de StreetPass-relaissystemen. Kun je uitleggen hoe het werkt? Sommige lezers begrijpen wellicht niet waar we het over hebben.
Oké. De simpele uitleg is dat er wereldwijd StreetPass-relaissystemen bestaan, die dienen als een soort Wi-Fi-toegangspunten waar Nintendo 3DS-systemen automatisch een verbinding mee kunnen maken als gebruikers rondlopen met hun systeem. Amerika heeft bijvoorbeeld Wi-Fi Hot Spots van AT&T 9, en er zijn talloze toegangspunten in Europe. In Japan heb je de 7-Elevens en McDonalds-vestigingen die dienen als Nintendo Zones10, er zijn Nintendo 3DS Stations in elektronicawinkels, en ga zo maar door. Als je daar een verbinding maakt, kun je automatisch de internetdiensten van Nintendo ontvangen, zonder dat je handmatig de verbinding hoeft in te stellen.9. AT&T Wi-Fi Hot Spots: een dienst voor draadloos internet van AT&T, het grootste telefoonbedrijf van de V. S.10. Nintendo Zone: Een dienst die gebruikers in staat stelt om in winkels en op stations in heel Europa plezier te beleven aan allerlei soorten content, met gebruik van de communicatiefuncties van hun Nintendo DS- of Nintendo 3DS-systeem. Klik hier voor meer informatie over Nintendo Zone.
Dat klopt. StreetPass-relaissystemen maken gebruik van een bestaande infrastructuur. Als de Nintendo 3DS waar je mee rondloopt verbinding maakt met een toegangspunt, worden je StreetPass-gegevens geüpload. En als iemand anders bij hetzelfde toegangspunt al geüpload heeft, worden de StreetPass-gegevens van die persoon gedownload naar je Nintendo 3DS.
Dus hoewel het StreetPass wordt genoemd, passeer je mensen in werkelijkheid op een virtuele manier, met tussenkomst van dat toegangspunt.