Nakano-san, dit spel moet bepaalde keerpunten hebben gekend op momenten dat grote verbeteringen werden gemaakt. Schiet je een bepaalde verbetering te binnen?
We hadden het idee dat we met de spelstructuur al vroeg op het juiste spoor zaten. Maar toen we in het laatste stuk van de ontwikkeling kwamen, beseften we dat er voor de speler geen motivatie was om de spelstructuur te volgen. De emotionele kant van de zaak klopte totaal niet. Nakano-san is net als Hoga-san: het verhaal en de spelwereld zijn niet zijn ding.
Ik dacht dat het gewoon een kwestie was van een paar getallen hier en daar in het programma aanpassen, maar het werkte niet zoals ik had gehoopt.
De gameplay hadden we in ieder geval goed voor elkaar, maar eerlijk gezegd vroeg ik me echt af hoe het met onze heldin Elena ging.
Ja. Toen we begonnen aan het spel, was het idee om van Elena een heel aantrekkelijk personage te maken, en dat het spel om haar zou draaien. Maar hoewel het leuk was om door de torens te dwalen, had je eigenlijk niet zo veel reden om daar heen te willen gaan. Uiteindelijk ging je Elena verwaarlozen.
Als je haar verwaarloost en liever in de torens blijft, valt het hele spelconcept in duigen.
Dat klopt. Niemand zou terug naar Elena gaan. Ze zouden dan zeggen: “Ik vind het leuk om de torens te verkennen, dus waarom zou ik teruggaan?” Ik vroeg hem: “Denk jij er ook niet zo over?” Hij kon het niet ontkennen. Toen hebben we op aanraden van Iwata-san de medewerkers van onze afdeling het spel laten spelen en vroegen we hun mening. We kregen telkens dezelfde reactie: “De torens zijn leuk, maar het is erg vervelend om steeds terug naar Elena te moeten gaan.”
Toen verwoordde een vrouwelijke medewerker die het spel speelde het grote probleem: “Jullie proberen zeker de speler op Elena te laten vallen?” Iedereen heeft zijn eigen redenen om op iemand te vallen, en niet op een ander persoon, dus het is moeilijk een scenario te maken waarin je de speler op de heldin wilt laten vallen. Ze zei: “Mensen reageren altijd beter als je ze laat meevoelen met haar situatie. Ze willen dan al het mogelijke doen om haar te helpen. Is het niet zo dat dit soort sympathie zelfs zo werkt bij beesten en machines?” En toen viel het kwartje eindelijk.
Dat klopt. Toen herinnerde ik me weer wat Yamakura-san in haar eerste plannen over wilde brengen. Ik was overtuigd. “Dit gaat niet over liefde. Het gaat over de speler die sympathie en medeleven voelt.” Toen zei ik: “Nakano! Ik heb het! Hier waren we naar op zoek!”
We besloten om alles in het werk te stellen, dus alle filmscènes aanpassen waar nodig en veel tekst en gedrag van Elena aanpassen. Het resultaat was dat Elena een totaal ander uiterlijk kreeg nadat ze was getransformeerd in een beest. We moesten daarom bijna alle scènes vanaf dat punt in het verhaal weggooien.