Until I Return To Your Side
Nakano-san, this game must have undergone several turning points where drastic improvements were made before its completion. Are there any particular refinements that stick in your mind?
In terms of the game’s structure, it felt like we were on the right track from an early stage. But when we came to the final stages of the development, we realised that the motivation for the players to have to follow that game’s structure wasn’t there – the emotional side of things wasn’t working at all. Nakano-san is actually like Hoga-san in the sense that the story or game world side of things is not his forte.
I thought it would just be a question of tweaking a few numerical codes in the program here and there, but it just wasn’t working as I’d hoped.
We certainly had the gameplay firmly in place, but to be honest, I really wondered whether all was well with the heroine, Elena.
I did. When we first started work on the game, the idea was that the character of Elena would be really appealing, and the game would revolve around her. But as it turned out, while venturing into the towers was fun, the motivation behind going there in the first place was rather weak. You’d end up neglecting Elena.
If you’re neglecting her in favour of staying in the towers, the whole concept of the game falls apart.
That’s right. No one would head back to Elena. They’d just say: ‘I’m having fun exploring the towers, so why do I have to go back?’ I asked him, “Aren’t you feeling the same way too?” and he could not deny it. Then, at Iwata-san’s suggestion, we got members of our department to play the game and get their feedback. And we got the same response again and again: ‘The towers are fun, but going back to see Elena is a real pain.’
It was at this point that a female member of staff who was playing the game articulated what became a key concern: ‘You’re trying to get the players to fall for Elena, aren’t you?’ Now, everyone has their own reasons why they’re attracted to some people and not others, so trying to create a scenario which tries to ensure the player falls for the heroine is tough. She told us: ‘People are more likely to respond if you make them feel sympathy for her plight, so they want to do what they can to help her. Isn’t it true that this kind of sympathy can be held even towards animals and machines?’ It was then that the penny finally dropped.
Yes she did. Then I recalled the image that Yamakura-san had been trying to get across in her initial plans and was convinced, ‘This isn’t about love. It’s about the player feeling sympathy and compassion.’ That’s when I said: ‘Nakano! I’ve got it! This is what we’re after!’
We decided to do whatever it took, changing every cinematic scene that needed changing, and making a lot of modifications to Elena’s lines and behaviour. As a result of this, Elena’s appearance after she’d been transformed into a beast completely changed, meaning we had to discard almost all of the scenes we’d created up to that point.