Wat waren de overwegingen toen je begon aan Super Mario Bros. voor de Famicom?
Na Mario Bros. waren er verschillende bedrijven die een spel uitbrachten waarin je moest springen. Ik had het gevoel dat dit ons idee was.
In Donkey Kong moest je springen, net als in Mario Bros., dus je had het gevoel dat Nintendo dit type spel had bedacht.
Ontwerpers van videogames in die tijd kozen voor een zwarte achtergrond omdat het minder belastend was voor de ogen van de speler. Maar ik dacht dat de spelers daar inmiddels wel genoeg van hadden, en het leek me een goed idee om een wisselende, primaire kleur te gebruiken. We haalden alles uit de technische mogelijkheden van de Famicom, en besloten Super Mario Bros. te laten draaien om het concept van een grote spelfiguur, die zich voorbewoog over land, zee, en door de lucht.
16 De speelhalversie van het actiespel Balloon Fight werd in 1984 uitgebracht. Een jaar later volgde in Japan de versie voor de Famicom.
Omdat Balloon Fight al eerder was uitgebracht, was die besturing uitgebreid getest en beproefd. In de lucht lieten we een afbeelding van Sun Wukong, de apenkoning uit Monkey, van wolk naar wolk springen.
We deden tests, om te zien hoe het voor de speler voelde om zo'n grote figuur te besturen – twee keer zo groot als Mario. Het voelde erg goed, dus we werkten dit idee verder uit. Maar we ontdekten dat het meer voldoening gaf als Mario pas later in het spel groter werd, dus we maakten ook een kleine Mario.
Door een paddenstoel op te pakken, wordt Mario groter, en verandert in Super Mario. Waarom een paddenstoel?
Nou, een paddenstoel… Als je aan Wonderland denkt, denk je aan paddenstoelen, toch? (lacht)
Een tijd geleden werd ik geïnterviewd en sprak over Alice in Wonderland. Maar ik werd niet goed begrepen, en sinds die tijd wordt gezegd dat ik werd beïnvloed door Alice in Wonderland. Dat is niet zo. Er is altijd een relatie geweest tussen paddenstoelen en magische werelden. Daarom besloot ik dat Mario een paddenstoel nodig had om groter te worden.