Veel mensen hadden gezegd dat New Super Mario Bros. voor de DS te gemakkelijk was…
Ik wil even een ander onderwerp aansnijden, namelijk de Super Guide . Hoe zijn jullie op dat idee gekomen?
Het blijkt dat aardig wat ervaren spelers het gevoel hadden dat er iets aan ontbrak.
Dus ook al hadden we New Super Mario Bros. voor de DS zo gemaakt dat het spel ook geschikt was voor mensen die recent niet veel spellen hadden gespeeld of zelfs voor het eerst een Mario-spel speelden, er waren toch mensen die het eind niet konden bereiken.
Precies. Vraag je dat soort mensen wat ze doen met de levels die ze niet kunnen halen, dan blijkt meestal dat ze die laten halen door iemand die wel goed in videospellen is. Ze laten bijvoorbeeld hun kind spelen, kijken mee en denken, “o, dus zo moet dat!” En dan gaan ze vanaf daar zelf weer verder. Bij een moeilijk level wilden we laten zien hoe het gehaald moest worden. En we wilden het level halen voor mensen die gewoon verder wilden gaan. Daarom besloten we de Super Guide toe te voegen.
Met andere woorden: als mensen geen goede speler in de buurt hebben om een bepaald level te halen, kan het spel dat voor ze doen.
Zo is het. Als het je steeds niet lukt om een eindbaas te verslaan, stoppen veel mensen simpelweg met spelen.
Ik wilde filmpjes van levels laten zien zodat mensen zouden denken, “O, nou snap ik hoe het moet…” Om hen te motiveren het alsnog zelf te proberen. Dus vroeg ik Mukao om de gameplay op die manier op te nemen. Of eigenlijk had ik hem er gewoon mee opgescheept. (lacht)
Ik gaf hem een paar richtlijnen, maar verder mocht hij het zelf uitzoeken. (lacht)
Mukao, toen jij opdracht kreeg om de gameplay zo op te nemen dat spelers zouden denken, “O, nu snap ik hoe het moet,” stond je zeker raar te kijken.
Ja. (lacht) We hebben het werk verdeeld over 20 ontwikkelaars en geluidsmensen. Elke persoon maakte zijn of haar eigen opname, maar doordat sommige mensen beter waren dan andere, was er geen evenwichtige standaard. Dus kozen we eerst vijf leiders die de kwaliteit en het niveau van de gameplay in de gaten moesten houden.
Eerst kwam Asuke met een voorlopig plan dat als standaard diende. Daarin werd bijvoorbeeld aangegeven of een vraagtekenblok wel of niet geraakt moest worden, of alle muntjes verzameld moesten worden, enzovoort.