We hebben gehoord dat er meer dan 10.000 e-mails zijn verstuurd, en hoewel veel mensen volledig uitgeput zouden zijn na het versturen van zoveel mails, lijken anderen er geen moeite mee te hebben. Hoewel ik zeker weet dat je vermoeid bent, Nagasawa, krijg ik niet het idee dat je genoeg kreeg van al die mails. Waarom was dat?
Sakamoto noemde het productieteam van dit project ‘Other M’. Dit zorgde ervoor dat we allemaal als gelijken met elkaar konden spreken. We waren leden van het ontwikkelingsteam van Metroid: Other M, ook al werkten we voor verschillende bedrijven. Ik denk dat dit de reden was dat de communicatie niet vermoeiend was.
Saito vertelde ons eerder dat hij niet graag in een hiërarchische omgeving werkt, maar dat die zorgen ongegrond waren. Dacht jij er hetzelfde over, Nagasawa?
Het niet hebben van een zogenaamde ‘leiders en ondergeschikten’-relatie betekent dat je gebruik kunt maken van de kennis van je partners en vice versa. De teamleden ontwikkelen zo respect voor elkaar. In zo'n relatie, die is gebaseerd op wederzijds respect, is het waarschijnlijk makkelijker om voorstellen en ideeën uit te wisselen, is het niet?
Dat klopt. Het resultaat was dat er nooit werd gezegd, ‘Doe maar gewoon wat je gezegd wordt.’ Het was een omgeving waarin je op elk moment vrij kon spreken. Ik denk dat iedereen op deze manier in staat was om de meningen van anderen te accepteren, dus er ontstond nooit wrijving tijdens de uitwisselingen.
Het feit dat je kon zeggen wat je wilde, zag je ook terug in de duur van de besprekingen. Elke keer dat er iets gebeurde, bespraken we dat met elkaar.
Ik lunchte en dineerde tijdens een bespreking. Soms at ik zelfs mijn ontbijt van de volgende dag! (lacht)
Dit team bestond uit drie groepen: Nintendo's Metroid-team, Team NINJA en de videogroep met Nagasawa, Kitaura en anderen. Dat lijkt voor buitenstaanders een vreemde combinatie, maar door de uitgebreide communicatie konden jullie ideeën en informatie gemakkelijk uitwisselen. Ik denk niet dat het bij het ontwikkelen van spellen mogelijk is dat alles op rolletjes verloopt, en dat iedereen altijd tevreden is. Ik ben benieuwd naar de momenten dat jullie dachten, ‘Dit is zwaar werk.’ Hoe was dat voor jou als geluidstechnicus, Koike?
De ontwikkeling vond gedurende een lange tijd plaats, dus er waren verschillende zware perioden. Het eerste wat we op deze website aan het grote publiek lieten zien, was een pianostuk . Die muziek ontstond op een middag, toen we een mail kregen van Sakamoto waarin hij zei dat hij een stuk met pianomuziek wilde hebben. Ik vertelde hem dat er iemand in het team werkte die piano speelde en we besloten het stuk te schrijven. Toen ik hem vroeg wanneer de deadline was, zei hij, ‘Vandaag.’