Tenslotte wil ik het hebben over mijn laatste project, 'METROID: Other M'.
Ik denk dat dit een samensmelting is van alle kennis die ik heb opgedaan, en het hoogtepunt is van alles wat ik me van een spel met een 'serieuze noot' voorstel. Ik was de producent, maar ik denk dat mijn betrokkenheid anders was dan wat een producent normaal gesproken doet. Ik schreef voor dit project een verhaal dat plaatsvindt tussen 'SUPER METROID' en 'METROID Fusion'. Adam Malkovich keert ook terug, die in een bepaalde vorm in Fusion al verscheen. Ik vertel het verhaal van Samus als jong meisje, en haar relatie met Adam. Maar dat is slechts een fragment uit Other M. Met de kennis die ik opdeed terwijl ik aan 'Famicom Detective Club' werkte, probeerde ik het spel een gevoel van spanning te geven. Menselijk drama is een ander element in de METROID-serie, dus ik besloot het verhaal van Samus en Adam vanuit dat perspectief te verkennen. Terwijl ik het scenario voor het spel schreef, realiseerde ik me dat het mogelijk was om de sfeer, timing, zinspelingen en het contrast te sturen, zelfs in de schetsfase. Ik dacht dat ik mijn ervaring als scenarioschrijver kon gebruiken om een verhaallijn te creëren waarin Samus in een aantal prachtige scènes kon schitteren. Ik creëerde nog een element, dat cruciaal was voor het vertellen van het verhaal – de omlijsting. De volgende stap was het vinden van de ideale partner om aan dit project te werken. Dat was waar Team NINJA29 om de hoek kwam kijken.
29 Team NINJA is een ontwikkelingsteam van TECMO. Zij ontwikkelden onder andere de titels Dead or Alive en de Ninja Gaiden-actiespellenserie.
We maakten ons om dezelfde dingen zorgen en waren het over veel dingen eens. We wisselden ideeën uit, ook al werkten we voor verschillende bedrijven. De nauwe samenwerking tussen de teams van Nintendo en Team NINJA, en onze toewijding effende het pad voor de creatie van dit nieuwe type Metroid. Met als doel van Other M het ultieme Metroid-spel te maken, werkten we als gelijken en zonder beperkingen. Ik wil graag een bepalend moment in de ontwikkeling van het besturingssysteem voor Other M met jullie delen.
Toen we aan de planning werkten, was er een ding waar ik op stond. Het moest mogelijk zijn om Samus met één Wii-afstandsbediening te besturen. Met een actiespel als Metroid, waarin je kunt springen en schieten, is het ondenkbaar om meer te doen dan te rennen met de richtingsknop, en te springen en schieten met twee knoppen. Daarom dacht ik in het begin dat Samus langs een pad moest bewegen. Ja, Samus zou langs een onzichtbare rail bewegen. Ik dacht dat zolang de camerahoek goed werd gestuurd, het mogelijk zou zijn om het spel er indrukwekkend uit te laten zien. Maar zodra de samenwerking begon, stelde Team NINJA voor om de Nunchuk te gebruiken. Ik maakte hier bezwaar tegen en legde ze uit waarom ik alleen de Wii-afstandsbediening wilde gebruiken voor de besturing. Ze begrepen mijn redenatie meteen. En meer dan dat, ze stelden een volledige 3D plattegrond voor, waarop Samus vrij kon worden bewogen met de richtingsknop. Als dat mogelijk was, had ik daar geen bezwaar tegen. Maar ik had mijn twijfels. Ik dacht, 'Als het werkelijk zo eenvoudig is, waarom heeft niemand dat dan ooit gedaan?' Maar meneer Hayashi had talloze andere successen geboekt, dus ik had alle vertrouwen in hem.
En toen kwam de dag dat we die besturing probeerden. Het was perfect. Het was soepel. En bovendien werkten Samus' snelle acties en verticale positionering erg goed met een standaard Metroid-plattegrond. Zo ontstond het ideale basissysteem voor een First Person Shooter-speelstijl, waarbij 2D-achtige snelle bewegingen konden worden gemaakt met de aanwijzer en een horizontaal vastgehouden Wii-afstandsbediening. Meneer Hayashi noemde deze speelstijl, 'Een NES-spel met de nieuwste technologie.' Ik denk dat dit een uitstekende omschrijving was. Verder was het in het spelontwerp van Other M nodig om de gespeelde delen naadloos en stijlvol over te laten lopen in videobeelden. Ook hier kwamen sfeer, timing, zinspelingen en contrast aan bod. Om dit accuraat over te brengen, gebruikte ik 'filmspecificaties'. Ik creëerde die filmspecificaties voor de spel- en videobeelden. Natuurlijk werden de muziek en geluidseffecten hier ook in vermeld. Het kunst van het bewerken van videobeelden, iets wat ik had geleerd in de hoop de videoclips van mijn zoon te bewerken, kwam hierbij goed van pas.
Toen ik het storyboard zag dat regisseur Kitaura had ontworpen, was ik sprakeloos. Wat hij had ontworpen overtrof mijn stoutste verwachtingen. Mijn voorstellingsvermogen kon het niet bijbenen. Was het mogelijk om die beelden te creëren? Gedachten schoten door mijn hoofd, en het schijnt dat regisseur Kitaura dacht, 'Misschien vindt hij het niks…' Dat storyboard werd uiteindelijk de openingsfilm in Other M.
Zo oversteeg de wereld die regisseur Kitaura had gecreëerd zelfs mijn eigen verwachtingen. Hij bracht de Metroid-wereld tot leven, maakte van Samus een beeldschone heldin en gaf de actiescènes de intensiteit die ze nodig hadden.
Regisseur Kitaura is een jaar ouder dan ik. We werden in ongeveer dezelfde tijd geboren en maken deel uit van dezelfde generatie. We zijn door dezelfde dingen beïnvloed. Maar op veel punten verschillen we ook. Ik vind het erg leuk om de dingen die wij in onze mentale archieven hebben opgeslagen te vergelijken. Deze verzameling van levenservaringen heeft ons geholpen om Other M nog mooier en indrukwekkender te maken. Ik denk niet dat ik gelukkiger kon zijn met het resultaat.