Hoe komt het dat iemand als ik hier staat? En wat vroeg meneer Iwata zich af? Meneer Iwata was benieuwd naar de manier waarop ik spellen ontwikkel, en dat bracht me op het thema van het verhaal dat ik vandaag wil vertellen.
Meneer Iwata vroeg zich af hoe iemand aan een serieus spel met een gecompliceerd verhaal als 'METROID: Other M' kon werken, en tegelijkertijd komische en excentrieke titels als 'TOMODACHI COLLECTION' en 'WarioWare: D.I.Y.' kon maken. Hij zocht een verklaring voor mijn standpunt en de manier waarop ik compleet verschillende spellen benaderde.
Oké, ter verduidelijking zal ik de verschillende typen spellen een naam geven. METROID-achtige spellen noem ik 'serieus' en Wario-achtige spellen noem ik 'komisch'. Meneer Iwata vindt het trouwens niet vreemd dat ik in staat ben om aan projecten te werken die exact het tegenovergestelde van elkaar zijn. Wat hij raadselachtig vindt, is dat ik überhaupt in staat ben om dingen met een serieuze inslag te maken. Ik ben me ervan bewust dat meneer Iwata me ziet als iemand met een komische inslag.
Hij heet Dario Argento17 en hij is een Italiaanse filmmaker. Zijn bekendste films waren Suspiria18, and Deep Red19. Deep Red heeft zonder twijfel de meeste invloed gehad op mijn creatieve processen. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in enge films, maar er was er in die tijd niet een waar ik echt weg van was. Ze frustreerden me omdat ik keer op keer het gevoel kreeg dat er iets miste. Totdat ik Argento’s films leerde kennen. Ik werd getroffen door de originaliteit van zijn techniek. De films hadden een stijl waar ik al die tijd naar had gezocht. Ik ontdekte dat ik dingen op dezelfde manier als Argento wilde creëren. Dit is hoe ik de componenten van zijn techniek interpreteerde.
17 Dario Argento is een Italiaanse filmregisseur die aan talloze horrorfilms heeft gewerkt.
19 Deep Red werd in Japan in 1978 uitgebracht, en werd ook wel 'Suspiria 2' genoemd'.
De maker kan gebruikmaken van sfeer, timing, zinspelingen en contrast om zijn publiek angst aan te jagen. De sfeer kan worden bepaald door de muziek die hij kiest. Argento maakte gebruik van progressieve rock.20 De bijna onverschillige echo van stijve, mechanische, progressieve rock roept bij het publiek onmiddellijk een gevoel van angst op, en is veel effectiever dan de muziek die in andere horrorfilms wordt gebruikt. Argento verhoogde het effect door de muziek op specifieke momenten te laten stoppen, en gebruikte bijvoorbeeld geluidseffecten om de sfeer te veranderen.