We heard that the number of emails sent and received was over ten thousand, but while some people would be absolutely exhausted after sending that number of emails, other people are fine. While I’m sure you’re tired, of course, Nagasawa-san, meeting you today I don’t get the feeling that you got fed up of the ten-thousand-email exchange. Why is that?
For this project, Sakamoto-san named the production team ‘Project M’. Thanks to this, we were all able to communicate as equals, as members of the Metroid: Other M development team, despite the fact that we worked for different companies. I think this is why the communication did not become tiresome.
Saito-san told us earlier: ‘At first I thought I’d hate working in a ‘top-down’ system, but it turns out this was a needless worry’. You felt the same, then, Nagasawa-san?
Not having a so-called ‘commanders and obeyers’ relationship means that things you don’t have yourself are provided by your partners in the team, and vice-versa. This means that the team develop respect for each other. In such a relationship, based on mutual respect, it is probably easy to bounce proposals and opinions off each other, isn’t it?
That’s right. As a result, there was absolutely nothing like ‘just do what you’re told’, and it was an environment where you could speak freely whenever you liked. I think everybody had the capacity to accept other people’s opinions in this way, so there was absolutely no stress involved in the exchanges.
The fact that you could say anything you wanted to say was also reflected in the length of the meetings. We’d all have a face-to-face meeting whenever something came up, for example.
I also said that ‘face-to-face communication is better, so if there is a need, it’s better not to hesitate in holding these meetings’. There are not many things for which it is better not to have a meeting than to have one. In this day and age, of course, there are a lot of things that can be done electronically, though.
I’d have lunch during a meeting. I’d also have dinner. Sometimes I’d even have the next day’s breakfast! (laughs)
But even long meetings like that, far from feeling like tough going, were full of enjoyable parts.
This project team was made up of three parts: Nintendo’s Metroid team, Team NINJA, and the cinematic group that contained Nagasawa-san, Kitaura-san and others. This might seem like a strange combination to the outside world, but with a high volume of communication, you were able to exchange ideas and information smoothly. In game development, however, I don’t think it’s possible that everything always goes well and that you have nothing but happy times. I’d like to ask you about the times you thought ‘this is really tough going’. How was it for you, in charge of sound, Koike-san?
The development took place over a long period, so there were several tough times. For example, the very first thing we made available to the public on the website for this project was a piece of piano music . That piece started life one afternoon when we got a message from Sakamoto-san, saying ‘I want to make a piece of piano music’. After I responded ‘well, there’s somebody on my staff who can play the piano’, we decided to create the piece. Then when I asked him ‘when’s the deadline, by the way?’, he responded ‘today’.