Nee, dat zijn we niet! (lacht)
Vandaag ben ik op bezoek op het kantoor van TECMO KOEI. Het voelt alsof ik binnenval, om negen uur 's morgens, maar ik heb om elf uur een afspraak in Kyoto. Zijn jullie hier gewoonlijk al om negen uur 's morgens?
Begrijpelijk. (lacht) In dat geval mijn verontschuldigingen voor het ongemak. Sinds jullie aan de ontwikkeling van Metroid: Other M hebben gewerkt en ik de kans had, leek het me een goed idee om hier met jullie te praten. Bedankt dat jullie hier om negen uur 's morgens naartoe zijn gekomen.
Ik zou graag beginnen met de vraag of jullie je een voor een willen voorstellen. Laten we beginnen met jullie vier, van Team NINJA1, en Nagasawa van Taiyo Kikaku2, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de videoproductie. Kunnen jullie vertellen wat jullie rol was bij de ontwikkeling van Metroid: Other M? 1 Team NINJA is een ontwikkelingsteam van TECMO. Zij waren verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Dead or Alive vechtspellenserie en de Ninja Gaiden actiespellenserie. 2 Taiyo Kikaku co. ltd. is een videoproductiebedrijf met het hoofdkantoor in Tokio. Ze ontwerpen en produceren allerlei verschillende soorten videoproducties – van tv-commercials en webcontent tot expositiefilms en computergraphics.
Begon je op de basisschool met Super Metroid 3, Koike-san? 3 Super Metroid was een actiespel voor het Super Nintendo Entertainment System (SNES), dat in maart 1994 in Japan, en in juli 1994 in Europa werd uitgebracht. Het was het derde spel in de serie.
Nee, ik begon daarvoor al. Ik speel al sinds Metroid 4 uitkwam voor het Family Computer Disk System. Ik had nooit gedacht ooit nog eens aan de ontwikkeling van de serie te werken, dus het was een grote eer om betrokken te worden bij dit project. Er werd me eerst gevraagd om de achtergrondmuziek te maken. Ik componeerde drie nummers, waar Sakamoto5 en zijn team naar luisterden. Een van die nummers ademde dezelfde sfeer uit als de eerdere delen in de serie, maar het werd niet goedgekeurd. Ik begon daarom terwijl ik niet goed wist wat ik moest doen. ‘Hoe gaat dit uitpakken?’ Toch was het erg leuk. Ik heb zelfs een paar traantjes gelaten. (lacht) 4 Het eerste spel in de Metroid-serie was een actiespel. Het werd in Japan in augustus 1986 uitgebracht voor het Family Computer Disk System. Het Family Computer Disk System was een accessoire voor het Japanse NES-systeem. The Legend of Zelda was in 1985 een van de lanceertitels voor dit systeem. Het eerste deel uit de Metroid-serie werd in januari 1988 in Europa uitgebracht, voor het Nintendo Entertainment System (NES). 5 Yoshio Sakamoto is de producent van Metroid: Other M. Afgezien van de Metroid-serie, was hij betrokken bij de ontwikkeling van spellen als Famicom Tantei Club, Card Hero en Tomodachi Collection. Hij is de manager van Production Group No. 1, voor Nintendo’s Software Planning & Development-afdeling. Hij nam ook deel aan het vorige Iwata vraagt-interview, Iwata vraagt - Metroid: Other M.
Ik ben Otsuka, de hoofdontwerper van Team NINJA. Tot nu toe maakte ik vechtspellen, zoals Dead or Alive6. Dit was de eerste keer dat ik te maken kreeg met een hoofdpersonage dat een straalwapen gebruikt. Dat alleen maakte het spel al heel anders dan de spellen die we bij Team NINJA maken. Ik was tijdens dit project verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een spelontwerp waarbij spelers plezier zouden beleven aan het verkennen, zoals in Super Metroid en Metroid: Zero Mission 7, en het verhaal, waar Sakamoto zich vooral mee bezighield. 6 Dead or Alive is een driedimensionale vechtspellenserie die werd ontwikkeld door Team NINJA en werd uitgegeven door TECMO. Het eerste deel in de serie werd in oktober 1996 in Japan uitgebracht. 7 Metroid: Zero Mission is een actiespel voor de Game Boy Advance. Dit vijfde deel in de serie werd in mei 2004 uitgebracht in Japan, en kwam in april 2004 naar Europa.
Dus dit was de eerste keer dat je de leiding had over de creatie van dingen die door mensen van andere bedrijven waren bedacht?
Dat klopt. Het was voor ons een enorme uitdaging. We hadden tijdens de ontwikkeling allerlei ideeën over hoe we Samus het best konden laten bewegen. We besloten er niet alleen maar over te denken, maar eerst wat te maken en dat aan Nintendo te laten zien. Het was in mijn ogen een fantastische samenwerking, waarbij beide bedrijven een uitstekende bijdrage leverden.
Ja, dat gevoel had ik wel. Het creatieproces van dit spel was voor mij een opeenvolging van blije momenten.
Ik ben Saito en ik leid de video- en ontwerpteams bij Team NINJA. Ik was de artdirector tijdens dit project, samen met Morisawa van Nintendo. Ik begon dit project met het lezen van Sakamoto's scenario, en mijn eerste indruk was dat de gedachten en gevoelens van de personages op erg veel manieren werden getoond. Tijdens de creatie van de personages bleek dat niet alleen hoofdrolspeelster Samus, maar ook veel andere personages een eigen persoonlijkheid hadden. We begonnen met een basismodel, waarmee we ze op een aantrekkelijke manier in beeld konden brengen. Dit bracht met zich mee dat we ook moesten denken over de manier waarop de levels werden vormgegeven.